MESSIAS I NAT // Husets Teater

 ⭐⭐⭐⭐

Man kan vælge at tro på, at der kommer en og frelser os. Eller man kan gøre det selv.

 

I Alexandra Moltke Johansens nyskrevne oratorium kommer der ingen Messias og frelser os, så hvis vi skal reddes – og verden med – så må vi gøre det selv.

Hvem kan overdøve vores sorte tanker?

Sangerne sidder anonymt på rækkerne, og begynder en efter en at oplade deres røster. Tenor Christian Damsgaard bryder smukt stilheden, tordenbassen Steffen Bruun bryder med sin voldsomme stemmepragt ind i parallelfortællingen om verdens frelse, og sopran Katinka Fogh Vindelevs rene stemme dukker overraskende op lige overfor undertegnede. Det er en voldsom oplevelse at have sangerne så tæt på, og som den sidste kommer kontratenor Morten Grove Frandsens stemme – næsten vederkvægende – til udfoldelse det dunkle intime rum.

Det nye oratorium er skrevet som modsvar til Händels Messias, der er udråbt til menneskehedens frelser, og i Alexandra Moltke Johansens libretto bliver der ikke lagt fingre imellem, når verdens tilstand skal beskrives, og den eneste løsning skal råbes ud. Der kommer ingen Messias! Hvis vi og verden skal frelses, så skal vi selv gøre det – og det skal være nu!

Med udsagn som ”rige der skider i fade af guld” og ”lykken er ikke biler og huse, piller og lort!”, er samfundskritikken sat i scene, og med ”vi vender ikke den anden kind til” og ”vi har stærke arme og kærlige hænder”, er kimen til modstand blevet omsat i reel vilje til handling.

Bassen Steffen Bruun rejser sig, og som lygtemanden der leder os på vej, stiger han i røg og damp ud på gulvet, og hele rummet fyldes med spænding og koncentration.

”glem ikke at tænderne er skarpe” – et kor dukker pludselig op, anført af deres kompetente korleder Julie Smed, og med deres skærpede tone og vrede miner får MESSIAS I NAT endegyldigt fat. Koret er godt koordineret, velplaceret og veldoseret.

”trompeten skal lyde i nat”

Der er ingen vej udenom, vi må selv ændre os hvis verden skal frelses – og det skal ske nu. Ma Archive (Instruktør Liv Helm og komponist Matilde Böcher) har ramt lige den nerve der skal til for at legitimere oprøret mod Händels Messias, og sammen med dramatiker Alexandra Moltke Johansens flotte paralleloratorium, har de med MESSIAS I NAT skabt et operaværk der fortjener et langt liv.

Foto: Henrik Ohsten Rasmussen

SE MERE