OPERATION:ORFEO // Hotel Pro Forma, i Skuespilhuset på Det Kongelige Teater & Musikhuset Aarhus

⭐⭐⭐⭐⭐

I de blå vokalers slot

arbejder fiskemunde i sorg

og stumt opstigende bobler

med at bygge

en katedral af lyd

Hotel Pro Formas ikoniske opera OPERATION:ORFEO havde premiere i København i 1993, og når den nu ved sin sidste repremiere bliver præsenteret som tredje del af Hotel Pro Formas underverdenstrilogi, så kan jeg ikke lade være med at tænke på George Lucas og Star Wars-sagaen, hvor han med den fjerde, femte og sjette film skabte en prequel til de tre første film i sagaen. Det kan altså sagtens lade sig gøre at bytte rundt på kunstværkers rækkefølger og positioner, når man dermed skaber en ny virkelighed.

Så når Kirsten Dehlholm vælger at lade den 4000 år gamle fortælling om GILGAMESH (2019) være den første i trilogien, og koblingen mellem ægyptiske guder og en nutidig hospitalsoplevelse i den spritnye AMDUAT. EN ILTMASKINE (2021) være den anden, så giver det jo mening at lade den dekonstruerede fortælling om Orfeus’ rejse i underverdenen OPERATION:ORFEO (1993) være den tredje, og dermed sidste del i Hotel Pro Formas underverdenstrilogi.

OPERATION:ORFEO deler Orfeus’ rejse i underverdenen op i tre billeder – nedstigningen, opstigningen og tabet, og mens en klassisk dramaturgi ville lade libretto og toner være de bærende elementer, vælger Dehlholm – med referencer til narrativet – at skabe enorme, præcise og stringent præsenterede scenebilleder for at formidle den grandiose opera, hvor en gigantisk trappe udgør grundelementet i scenografien. OPERATION:ORFEO var banebrydende i 1993, og er derfor en del af pensum på enhver nutidig scenekunstuddannelse med respekt for sig selv, og ved repremieren her i 2021 er Hotel Pro Formas ikoniske scenekunstværk stadig genstand for stående ovationer hvor end den spiller.

Man læner sig tilbage, svimmel

lettet af et skrig

den døde ikke skreg

endelig overbevist af lemmernes manglende spjætten

deres gummiro

Men tro nu ikke det hele er billeder, for Ib Michaels libretto er i høj grad med til at forme det ikoniske værk, hvor han med udgangspunkt i sin digtsamling ”Himmelbegravelse” har skabt en fortsat historie der bærer fortællingen, og ledsager de åndeløst smukke scenebilleder, mens Bo Holtens vokalpolyfoniske toner iblandet adskillige John Cage sange holder dig naglet til sædet.

OPERATION:ORFEO var, er, og vil altid være en milepæl i scenekunsten.

OPERATION:ORFEO spiller i Skuespilhuset på Det Kongelige Teater under CPH Stage, og siden i Musikhuset Aarhus.

Foto: Roberto Fortuna

SE MERE HER