AMDUAT. EN ILTMASKINE // Hotel Pro Forma & Teater Republique, på CPH Stage

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Kirsten Dehlholm marcherer frygtløst side om side med dødsguden Anubis.

På Teater Republiques 28 meter lange scene folder Hotel Pro Forma sig ud i fuld længde med den eminente AMDUAT. EN ILTMASKINE, der både er visuelt overvældende og rørende i dramaet. Fortællingen er baseret på Harald Voetmanns roman af samme navn, og Dehlholm lader Voetmanns dobbelte fortælling om sin fars sidste timer på et hospital og solguden Ras rejse gennem dødsriget, manifestere sig som en gigantisk billeddrøm på den lange scene. Danmarks førende lysdesigner Jesper Kongshaug og videodesigneren Magnus Pind Bjerre skaber i AMDUAT. EN ILTMASKINE den vildeste 28 meter lang levende bagvæg, der i al stilfærdighed buldrer løs med ægyptiske guder, hieroglyffer, skygger, og en klassisk grøn hjerteflimmerlinje som vi kender den fra hospitalet.

Mor viste mig at man kan dø ung, du viser mig at man kan blive gammel

Gudernes kampe understreger Voetmanns tankemylder i den sidste tid med faren på hospitalet, og i et 12 timers forløb, hvor den livgivende iltmaske står i skærende kontrast til Hotel Pro Formas fabulerende univers, bliver de mytiske figurer og den gennemgående grønne slange i den ægyptiske elegi til stadighed mere insisterende, afsluttende med det endelige opgør mellem mørket og lyset. Det er en fantastisk tekst som Dehlholm og co. har valgt som udgangspunkt, og når fortællingen endda bliver anskueliggjort både med tekst på den lange scenevæg – og i spillet mellem Bo Madvig som faren og Ask Eckhardt Amtoft som sønnen ved hans side, så er symbiosen perfekt.

Det er komponisten Hari Shankar Kishore og musikeren Abdullah Miniawy der skaber det omfattende soundscape i forestillingen sammen med Marie Højlund, og med velklingende ord fra det præ-arabiske sprog, samt påtrængende hospitalslyde og toner fra trompet, cello og synth, skaber de et samlet lydbillede som i høj grad medvirker til at vi svømmer med i den ægyptiske fortælling – uden at miste fokus på menneskerne og de sidste timer på hospitalet.

Hotel Pro Forma og Republique har med AMDUAT. EN ILTMASKINE endnu engang formået at vise hvad billedstof kan formå i scenekunsten, og den lige linje fra Påtrængende Slægtninge som det daværende Billedstofteatret i 1979 satte i scene på Glyptoteket, er slående.

AMDUAT. EN ILTMASKINE spiller på Teater Republique under CPH Stage 1.-12. juni 2021.

Foto: Ditte Valente (1) & Karoline Lieberkind (2)

SE MERE HER