LA BOHEME // CPH Opera Festival & Østre Gasværk, Østerbro Teater

⭐⭐⭐⭐⭐

Den som finder glæden i det glas han drikker, finder kærligheden i et kys

Østre Gasværks svære kuppelrum er endegyldigt blevet besejret med operaen LA BOHEME, i en pragtfuld opsætning hvor CPH Opera Festival & Østre Gasværk Teater har samlet kræfterne, og ladet den engelske Amy Lane iscenesætte Peter Lohdahls idé om en jazzet La Boheme i Leif Greibes arrangement.

Rodolfo & Mimi, Marcello & Musetta og hele slænget af bohemer får lov til at fortælle deres historie om kærlighed og sorg i det parisiske kunstnermiljø, ikke som i Puccinis oprindelige historie der foregik i det 19. århundredes Paris, men hundrede år senere, i 1920’erne, hvor jazzen og de kreative kunstnermiljøer stortrivedes.

Amy Lane, der har overtaget styrepinden i CPH Opera Festival efter Peter Lodahl, har bevidst ønsket at rykke Puccinis kærlighedsdrama til de brølende 1920’ere, og jeg skal love for at det lykkes.

Rodolfo synges storladent af Peter Lodahl, som med sine 45 år efterhånden virker som skabt til rollen. Amy Lane kender efterhånden Lodahl godt – hun instruerede sidst Peter Lodahl i august, hvor hun og Kasper Holten stod for Det Kongelige Teaters flotte DROT OG MARSK – og i LA BOHEME får hun vist at Lodahl ikke kun kan synge heltepartier, men i partiet som Rodolfo også beviser sine evner ud i det dramatiske.

Overfor ham står sopran Yana Kleyn som den svagelige syerske Mimi – det absolutte midtpunkt i operaen – og for hver sunget strofe stråler Kleyn om kap med månen på Gasværkets bagvæg. Ligesom i hendes rolle som Michaëla, Don Josés fromme kæreste i CARMEN på Opera Hedeland i sommers, er Yana Kleyns evne til at synge gråden, kærligheden og fortvivlelsen ud, formidabel. Kleyn må være blandt verdens bedste Mimi fortolkere.

Og fortolke kan Kapelmester Ulrich Stærk og hans skønne musikere dæleme også. Det lille centralt placerede otte-mands orkester er klædt som i 20’erne, med veste, kasketter og blink i øjet, og musikerne, der både er fra CPH Opera Festival og Copenhagen Phil, ser ud til at stortrives som aktive spillere midt på scenen i Puccinis smukke kærlighedsdrama. Og lyt godt efter de enkelte instrumenter – for som en ekstra lille gave har iscenesætterne smuglet fantastiske Anders Sing Vesterdahl ind med sit akkordeon, et instrument der kan sætte en dagsorden anyday, og i Anders Singh Vesterdahls hænder gør det i stor stil i Leif Greibes storbyjazzede arrangement i LA BOHEME.

Den prisvindende engelske kostume- og setdesigner Emma Ryott har skabt en sceneopbygning der er helt rigtig til Østre Gasværks store kuppelrum – en scenografi der både breder sig fra side til side, vokser fra scene til scene og åbner og lukker rummet efter behov. Et øjeblik er vi på det usle tagkammer, med blafrende lys og den kolde vind der trænger ind igennem de utætte vinduer, i næste moment er vi på den glade café Momus, eller midt i den helt rigtige Pariser markedsstemning med råbende krejlere, gigoloer der byder sig til, børn der leger – og et spark i skridtet hvis man bliver for nærgående. Med Ryotts farverige kostumer er vi fanget i en verden af liv, en verden af følelser.

Jeg tænker på den dovne kanin, der lever et liv i sorgløs fattigdom

LA BOHEME på Østre Gasværk Teater er det perfekte match. Opera og det gamle gasværksrum er som skabt for hinanden, og jeg håber ikke at der skal gå alt for længe før Emmett Feigenberg igen lukker Gasværkets store jerndøre op for genren.

Te voir, mes amis…

Foto: Miklos Szabo

SE MERE