Anmeldelse: ENTANGLED // Beyond Darkness, K:Selekt i Skuespilhuset, Det Kongelige Teater

⭐⭐⭐⭐

Duoen Beyond Darkness’ værk modnes som fadlagret vin, hvor fylde, tekstur og det umiddelbare visuelle indtryk indkapsler værket, men det er de levende dufte der får dig til at føle oplevelsen.

Jeg har fulgt de to kunstnere Nanna Hanfgarn Jensen og Nadja Mattioli siden deres afgangsforestilling på DDSKS, hvor de – med deres fælles værk SCINTILLAE – markerede deres kompromisløshed overfor omverdenen, ved at insistere på mørkets muligheder i kunsten. Og allerede her lagde de sig op ad mindfulness tanken, hvor det at være til stede i nuet er centralt, og sanserne er afgørende.

Jeg var derfor spændt på at opleve ENTANGLED i Skuespilhuset, hvor vægten lægges på det forbundne – på det levende – på det organiske.

I ENTANGLED er det et landskab af jord og svampe der møder publikum, og i Felipe Osorios lysdesign, hvor kun glødespots og underjordiske lamper kaster enkelte lysskær over den mørke muld, er det igen mørket der hjælper fortællingen på vej.

Entangled, Beyond Darkness. foto: Morten Arnfred

Ganske langsomt får man som gæst i rummet fornemmelsen af hvor man befinder sig, for mens synssansen måske nok er sat ud af spil, så vokser det intense sansebillede i dine næsebor. Muldjordens tunge duft blander sig med distinkte fornemmelser af mentol, og det er uvist om det er den Mycelium som Beyond Darkness har gravet op og placeret i landskabet, eller det er de store svampe i mulden der trænger sig på i det sanseværk som ENTANGLED må betegnes som.

Langsomt fornemmer man jorden bevæge sig, og som født af Moder Jord dukker performerne frem af mulden og begynder deres sværmende dans med naturen. Nanna Hanfgarn Jensen og Nadja Mattioli har allieret sig med danserne Cecilie Schyth Kjær og Anna Stamp, og i scenograf Mai Katsumes næsten vulgære overflod af tung våd natur skaber performerne forbindelsen med naturen – og hinanden. Det er af og til umuligt at se hvor danserne er henne, men hvor synssansen fejler, slår sanse- og føleapparatet til – og publikum suges ind i oplevelsen.

Entangled. Foto Morten Arnfred

ENTANGLED kan tolkes forskelligt, alt efter hvem der oplever værket, og hvilken sindstilstand man lukker ind i rummet. Men Nanna Hanfgarn Jensen og Nadja Mattiolis intense arbejde med sanseapparatet udvikler sig værk for værk, og det er ikke noget tilfælde at Beyond Darkness og ENTANGLED nu vises i regi af Statens Kunstfond og K:Selekt, i Skuespilhuset på Det Kongelige Teater.

ENTANGLED vises i Skuespilhuset fra d. 6. til d. 11. januar 2023.

Foto: Morten Arnfred & Andreas Holmby (coverfoto)

SE MERE HER FRA ENTANGLED