Anmeldelse: FRANKENSTEIN // Why Not Theatre Company, på Teatret ved Sorte Hest

⭐⭐⭐⭐

Frankensteins vanskabte monster bliver spottet, hånet og udskammet af alle, præcis som i Mary Shellys legendariske fortælling fra 1818. Men i dramatiker Tanja Mastilos FRANKENSTEIN er det udskammede monster en gammel rynket kvinde – for hvad er mere frygtet end rynker, i en tidsalder hvor perfektion og skønhed er uundvigeligt krav.

Why Not Theatre Company har bedt Tanja Mastilo om at tage Shellys grundlæggende tanker til nutiden, og historien om forskeren Victor Frankensteins ønske om at skabe det perfekte menneske i sit laboratorium, er blevet til Victoria Frankensteins ønske om at skabe et menneske, kureret for sygdommen alderdom.

Ideen er god, om end ikke så nyskabende som Shellys gyser dengang – der både var skræmmende, rørende, og flot rent visuelt. Men mindre kan selvfølgelig også gøre det, og instruktøren Nina Larissa Bassett har med scenograf Peter Rasmussens lys- og lyddesign skabt et tæt scenerum på Teatret ved Sorte Hest, der fint rummer det moderne kammerspil med de tre engelsktalende skuespillere. Det er Sue Hansen-Styles, Jessica O’Hara-Baker og Nathan Meister der udgør karaktererne i det moderne drama, der med en rablende selvoptaget kvindelig doktor Frankenstein, den forstående forlovede Edward og en polarforsker der bare vil hjælpe, samt monsteret – den rynkede gamle dame der bare vil have kærlighed, skaber et fint rum for Tanja Mastilos opdaterede gyser.

I am not humble in my pursuit of knowledge

Man kan ikke pakke Sue Hansen-Styles ned, og selv om Jessica O’Hara-Bakers Dr Frankenstein har store tanker om sig selv og sine videnskabelige evner, er det the grand old lady der fornemt løfter forestillingen, med sin bogstaveligt talt monstrøse performance og usminkede udstråling.

Why Not Theatre Companys FRANKENSTEIN vises på Teatret ved Sorte Hest fra d. 6.-28. januar 2023.

Foto: Laura Ioana V.

SE MERE HER