Mandag d. 2/12 2024, på Snoreloftet på Folketeatret, overrakte vi i Foreningen Danske Teaterjournalister de årlige hæderspriser, bevilget af Slots- og Kulturstyrelsen. Og til Teaterpokalen havde vi på forhånd nomineret seks fremragende scenekunstnere til Danmarks ældste teaterpris.
De seks nominerede var Skuespiller Bodil Jørgensen for Frøken Jensens Kogebog, Randers Teater. Skuespiller Iben Hjejle for Lægen, Folketeatret og Hvem er bange for Virginia Woolf, Teatret ved Sorte Hest. Skuespiller Benjamin Kitter for Cyrano de Bergerac, Odense Teater. Skuespiller Malene Melsen for Gengangerne, Husets Teater og Odense Teater. Scenograf Benjamin la Cour for Wicked, Fredericia Musicalteater. Koreograf og danser Sebastian Kloborg for Et drømmespil, Det Kongelige Teater.
Men der var kun en der kunne modtage Teaterjournalisternes største hæder, den unikke Manuel Sjødahl sølvskål, og de gode 50.000 kr. Og det var ingen ringere end skuespilleren Iben Hjejle, for sine pragtpræstationer i LÆGEN på Folketeatret og Hvem er bange for Virginia Woolf påTeatret ved Sorte Hest.
Eller som jeg skrev om Iben Hjejle i anmeldelserne her på Sceneblog.dk:
”Iben Hjejle er frygtindgydende god som den principfaste læge Ruth Wolff, der fældes som et 100-årigt træ i skoven – smerteligt og tragisk, men uundgåeligt.” (LÆGEN på Folketeatret)
”…en pragtfuldt tænderskærende ubehagelig Iben Hjejle som fars pige, der lever på bunden af en flaske.” (Hvem er bange for Virginia Woolf påTeatret ved Sorte Hest)
For Iben Hjejle kan det hele. Helt fra hendes store gennembrud i 1999, i Søren Kragh Jacobsens Dogmefilm MIFUNES SIDSTE SANG, til nu i 2024, hvor så forskellige teaterroller som ovenstående løftes med bravour. Læs anmeldelserne af Iben Hjejles forestillinger i sin helhed her på Sceneblog.dk, eller endnu bedre – hold øje med dagspressen, og køb en billet til hendes næste teaterforestilling. For Iben Hjejle kan det hele på en scene.
Som modtager af Teaterpokalen 2024 erklærede Iben Hjejle, at man skal sige tak, når man får noget så flot. ”Så tak, tak af hjertet. Tak til teaterinstruktør Kim Bjarke for at give plads til sårbarhed bag det skrappe i Lægen. Tak til teaterinstruktør Maria Vinterberg for at give mig lov til at arbejde på en måde med Hvem er bange for Virginia Woolf, der var svær, men livsnødvendig. Til sidst en dybfølt tak til Danske Teaterjournalister, I holder os på tæerne. Tak for at se os og se mig og holde os frem i lyset.”
Vi siger også tak.
Det var instruktøren Anna Balslev der løb med Teaterkatten 2024 til prisuddelingen, for selv om det p.t. vrimler med gode præstationer og store talenter indenfor instruktion, så var det oplagt at instruktøren Anna Balslev skulle have Teaterkatten, med både hæder, den imposante sølvkniv, og de 25.000 kr, for hendes fremragende iscenesættelse af Strindbergs Et Drømmespil på Store Scene i Skuespilhuset, Det Kongelige Teater.
Jeg er meget enig i teateranmelder ved Weekendavisen Amalie Langballes ord ved overrækkelsen, hvor hun bl.a. sagde: ”Du tildeles Teaterkatten for at skabe en forestilling, der fik en uforelsket teatergænger til at forelske sig. Og du har med Et drømmespil begået en klassikerfortolkning, hvor du særdeles vellykket og vedkommende samler forskellige kunstarter til en smuk fortælling om sorg, glæde og et stænk af lykke.” Det kan ikke siges bedre.
Og Anna Balslev var da heller ikke sen til at replicere: ”Tusind, tusind tak for prisen og for at tildele den til mig for Et Drømmespil, som umuligt kunne være blevet til uden Det kongelige Teater og holdet. Det, der gør prisen til noget helt særligt, er, at det netop er for denne forestilling. Det er så rørende at få en pris og en fin kagekniv for at have fået lov til at dele med et stort publikum, hvad, jeg mener, det er at være menneske. Kunsten handler om liv og uden liv ingen kunst.”
Anna Balslev er en stor instruktør – og et stort menneske. Tillykke.
For det fremragende danse- og performanceprogram på Art & Activism scenen PLATFORM under årets Roskilde Festival, fik gruppen bag programmet overrakt INITIATIVPRISEN 2024.
Et stort hold af glade kuratorer, afviklere, producenter og frivillige var mødt frem for at modtage Initiativprisen, der ledsages af 15.000 kr. og et diplom tegnet til formålet af teatertegner Erik Werner. Og på det store hold der har gjort sig fortjent til prisen skal også Jude Bennett – Head of Art & Activism, samt kunstfaglig chef Signe Brink Wehl, nævnes, for det er et enormt stykke arbejde der ligger bag det innovative tiltag, der også er en del af temaet UTOPIA på Roskilde Festivalen.
Og det samarbejde, som Roskilde Festivalens Art & Activism program har med institutioner som Dansehallerne, Aaben Dans, Bora Bora og mange andre, kan ikke prises for højt, for på PLATFORM scenen – centralt placeret midt på festivalområdet – får dansere og performere et publikum der ofte ligger langt fra det traditionelle danse- og performancepublikum.
Hvis du vil vide mere om hvordan Art & Activism på Roskilde Festival 2024 spillede med musklerne på PLATFORM, så gå direkte ind på anmeldelserne her på Sceneblog.dk, eller skriv Roskilde Festival i søgefeltet øverst til højre. Så vælter det frem med anmeldelser og reportager fra events, som ingen troede muligt for bare få år siden. Men Sceneblog.dk har fulgt – og bliver ved med at følge – Art & Activism på Roskilde Festival, så her kan du blive klogere på hvad der rør sig indenfor dans og performance på RF.
Og nu, med overrækkelsen af Foreningen Danske Teaterjournalisters Initiativpris 2024, har Roskilde Festivalen og deres Art & Activism program ikke bare fået en vigtig anerkendelse af et enestående initiativ på teaterområdet – de har også fået papir på deres succes. Tillykke.
Så alt i alt en festdag, med stort tillykke fra Foreningen Danske Teaterjournalister til Roskilde Festivalens Art & Activism program, instruktøren Anna Balslev, samt modtageren af Teaterpokalen Iben Hjejle.
Foto: Jacob Stage
(fun fact: I Mifunes Sidste Sang spillede undertegnede en smuk hotel-bartender med lidt for lange ører, da Iben Hjejles ulykkelige Liva ringer grædende til sit slæng af handlekraftige escortpige-kollegaer i København, der med Paprika Steen, Ellen Hillingsøe og Sidse Babett Knudsen i spidsen bliver rasende, for derefter at tage på redningsaktion på Lolland-Falster. En overvældende oplevelse for en ung typecastet bartender.)