⭐⭐⭐⭐⭐
Lad mig slå fast fra start af – 2020’s Dans2Go er absolut Den Kongelige Ballets mest ambitiøse Dans2Go forestilling hidtil, og byder på en overflod af premierer, der med Sebastian Kloborgs ALLEREDE NAT i spidsen fuldstændig slår benene væk under sit publikum.
Aftenens første værk er premieren på Sebastian Kloborgs ALLEREDE NAT, en smuk fortælling om livets slutning, hvor man tænker tilbage på alt det, man gerne ville have set eller gjort. Fortællingen er bygget op om Kloborgs egne bedsteforældre, og allerede fra start breder melankolien sig, når bedstefaren (Poul-Erik Hesselkilde) står ensom med ryggen til publikum, i Marie í Dalis enkle scenografi med en enlig sofa midt på scenen.
”Dying to be with her wasn´t any sacrifice”
Bedstemoren, der danses af Esther Lee Wilkinson, kommer ind til sin mand med lette trin og et strejf af opmuntring, men lige lidt hjælper det – ved livets slutning kan man kun tænke tilbage på alt det man har oplevet, og alt det man kunne have gjort. Sebastian Kloborg viser i sin smukt iscenesatte kærlighedsfortælling, hvorfor han fuldt fortjent har modtaget Kronprinsparrets Kulturelle Stjernedryspris for sit koreografiske arbejde, og viser endvidere med valget af komponisten Moondog, at han forstår at udfordre Den Kongelige Ballets indforståede dogmer om gennemsigtighed. For selvfølgelig er det børnelærdom i ballettens verden, at en hånd på hjertet betyder jeg elsker dig, men med en avantgardekomponist som understøttende historiefortæller, og en skare af dansere der både tæller væsner og former, må man overgive sig til fantasiens og kærlighedens verden i stedet.
”For we who have lived as one wish to die as one”
Fra Kloborgs billedskønne koreografi, hvor væsnerne bliver til bølger der fører bedstemoren over scenen som en surfende Venus, til Moondogs ultimative kærlighedssang High On A Rocky Ledge, hvor en besvimende dejlig Esther Lee Wilkinson synger om at gå i døden for sin kærlighed. Sebastian Kloborgs ALLEREDE NAT er så komplet en forestilling, at den fortjener en aften for sig.
Men Dans2Go er ikke kun Kloborgs aften, for efter en pause fortsætter trinnene med at blive strøet ud over Gamle Scene, og to små enkle pas de deux’er tager over. Til premieren er det først Ida Praetorius og Ryan Tomash der danser i John Neumeiers PERSISTANT PERSUASION, skabt i anledningen af 100-året for genforeningen, og derefter Jonathan Chmelensky og Holly Dorger der fører an i ZAKOUSKI, en pas de deux som Peter Martins skabte til Nikolaj Hübbe da han dansede i New York Ballet.
Begge pas de deuxer ledsages af violinist og pianist på scenen, og med bl.a. karismatiske Emma Steele på violin, kunne man næsten tale om en Pas de Quatre i stedet. Små, enkle, præcise og forførende danse skabt som hors d’oeuvres – og fortrinlige som optakt til finalen.
Efter endnu en pause (hvis man skulle finde et hår i suppen, så er det de to pauser, som man godt kunne ønske blev skåret ned til en enkelt), kom så finalen; Hofesh Shechters testosteronbombe UPRISING.
Den israelske koreograf, der af The Stage nævnes som en af de 100 mest indflydelsesrige personer i teaterverdenen, har skabt en pulserende, svedig og meget maskulin ballet for syv mænd, der i sit udtryk viser alle de følelser der findes i et maskulint fællesskab.
Slagsmål, hårdt arbejde, udholdenhed og stolthed – Hofesh Shechters UPRISING er en eksplosion af urinstinkter, hvor menneske og dyr blandes sammen, og sammenhold og glæden ved at komme i mål overtrumfer alt. Det er ikke underligt, at dansernes indledende kommentar på lærredet før forestillingen var; ”It’s great to get out of ones comfort zone”
Dans2Go 2020 får med Shechters muskuløse ballet præcis den overbevisende afslutning som den fortjener, og Hübbes aften får fortjent prædikatet Best Dance2Go so far, stemplet ud over hele plakaten.
Foto: Camilla Winther