US AND EVERYTHING ELSE // Corpus, A-Salen, Det Kongelige Teater

⭐⭐⭐⭐

Klokkelyde som fra et gigantisk vindspil fylder A-salen med de fineste toner, og komponisten Ben Frost formår fra start af at indhylle sit publikum i en sfærisk tilstand, hvor selv den fysiske tomhed på den roterende scene virker mættet af drama. Corpus forestillingen US AND EVERYTHING ELSE er i gang, og har allerede godt greb om publikum, der sidder i en ring om scenen – fanget af Ben Frosts klangfulde toner.

Det er Tim Matiakis der denne gang selv har koreograferet Corpus forestillingen, der hylder fællesskabet og nærværet, ikke bare blandt danserne, men også hos publikum. Og Matiakis formår med US AND EVERYTHING ELSE virkelig at skabe et bånd af fællesskab, og en fornemmelse af inddragelse der forplantes i kroppen i løbet af forestillingen. Ikke på 70’er måden, ved at trække publikum på scenen og bede dem om at slippe sine hæmninger eller lignende, men derimod med Ben Frosts stemningsskabende toneunivers, samt Corpus ensemblet, der med Matiakis’ drivende emotionelle koreografi bevæger publikum ud over alle grænser.

Når Hazuki Kojima som den første danser indtager scenen, og begynder at gå i ring på den roterende flade, er det som at se en flygtende person, et menneske der søger væk. Men når resten af ensemblet træder op på den hvide dansevinyl, og med hastige skridt falder ind i rytmen og følger Kojima rundt, ser man hvordan de lette skridt alligevel ikke nødvendigvis er udtryk for hverken flugt eller uro. Fællesskabet opstår, og man ånder lettet op.

Men det overvældende toneunivers, samt den følelsesladede koreografi og de hårdtarbejdende dansere på scenen, er ikke alene om at skabe den fortættede atmosfære. Det vildeste bagholdsangreb på dine sanser kommer, når vibrationerne begynder. Den store hvide drejescene ændrer karakter i mit sind, og som en flue på et trommeskind kan jeg mærke de tiltagende vibrationer, der med voldsom kraft går lige i mellemgulvet.

Ligesom dansende riskorn på en vibrerende metalplade, hvor vilde de end er, altid ender med at danne de smukkeste mønstre i perfekt symmetri, bliver Tim Matiakis’ dansere næsten tvunget til at følge vibrationernes koreografi på det enorme trommeskind i A-salen. US AND EVERYTHING ELSE er ligesom Corpus’ pragtfulde PREFECTURE fra 2017 et grænseløst sanseunivers, men denne gang et univers der kalder på fællesskabet, et univers af modsætninger og interferens, men også et univers der kan opleves og nydes uden forudsætninger – Corpus’ kongstanke.

Foto: Chresten Jørgensen

SE MERE & KØB BILLETTER