Anmeldelse: HVOR ALTING ALTID ER // Søren Ulrik Thomsen & Det Glemte Kvarter + Aarhus Jazz Orchestra, BREMEN Teater.

⭐⭐⭐⭐⭐

Jeg. Er. Her. Nu.

Om værket HVOR ALTING ALTID ER bør omtales som tværæstetisk musikdramatik eller vokaljazz, og om Søren Ulrik Thomsens ord på en scene er spoken word eller lyrik for feinschmeckere, er op til beskueren i rummet, eller lytteren derhjemme ved grammofonen.

Men jeg selv er ikke i tvivl om, at det umådeligt vellykkede tværdisciplinære eksperiment, som lyrikeren Søren Ulrik Thomsen og ensemblet Det Glemte Kvarter indledte for adskillige år siden, fortjener en betegnelse og en omtale, der retfærdiggør tilblivelsen af adskillige smukke værker indtil i dag – og nu, både som liveperformance og på LP, det musikdramatiske orkesterværk HVOR ALTING ALTID ER, indspillet og performet i samarbejde med Aarhus Jazz Orchestra.

Og ordene Jeg. Er. Her. Nu., der indleder Thomsens tekstsamling En hårnål klemt inde bag panelet, der ligger til grund for værket, er præcis så poetisk dækkende for HVOR ALTING ALTID ER, som Poul Borum i sin tid mente ordene var dækkende for poesien i sin helhed. Det tværæstetiske orkesterværk rummer i sin sceniske form en poesi der ikke må undervurderes, og det samarbejde som komponist Mikkel Grevsen og Det Glemte Kvarter har perfektioneret med Søren Ulrik Thomsen, tilføjer nye dybder, vinkler og kanter til Thomsens ord, jeg ikke lige havde set komme.

Da jeg hørte tonerne fra Mikkel Grevsens althorn indlede værket, følte jeg mig nærmere på marchorkestre, Wien og Wagner, end på København og Søren Ulrik Thomsens hjemstavnslyrik. Men da Grevsens tanker med orkesterværket udfoldede sig, og Aarhus Jazz Orchestras 13 mand store blæsersektion fyldte rummet med åbne toner, så fremgik sammenhængen tydeligt.

København er den samme som før, hvis man da nogensinde kan sige dét om en by, og Jeg. Er. Her. Nu. Men jo også altid et andet sted.

Udfordringen med en enkelt stemme op imod et helt orkester med fuld blæsersektion er indlysende, men forestil dig stærk blæst, eller en storm, som bringer lyde forbi dig, som du normalt aldrig ville høre, fordi du står stille. For det er netop det som komponist Mikkel Grevsen og Det Glemte Kvarter kan tilføje Søren Ulrik Thomsens ellers uantastelige ord – modstanden, der får dig frem i sædet og koncentrationen op på sit højeste – så du hører følelserne bag Thomsens ord i både tale og toner.

Men hvis man nu er så uheldig ikke at kunne overvære orkesterværket HVOR ALTING ALTID ER på turneen i 2025, så kan det bestemt anbefales at erhverve sig LP’en af samme navn. Selv sad jeg dagen før jeg var på BREMEN i min vindueskarm og fulgte bådene på Christianshavns Kanal mens jeg lyttede til LP’en, men bare sæt dig ved vinduet og nyd udsigten og vejret der skifter, eller luk øjnene og forestil dig essayisten Thomsen i sit ulastelige slips-og-seler outfit, og bare lyt til hans stemme. Og lyt til tonerne fra Det Glemte Kvarter og Aarhus Jazz Orchestra. For Søren Ulrik Thomsen kan virkelig give sine ord liv, når han får lov til selv at læse op, og konstellationen med Det Glemte Kvarter og Aarhus Jazz Orchestra giver Thomsens elegante leg med ord luft under vingerne. Både live og på grammofonen.

Men hvis du har mulighed for det, så find endelig portemonnæen frem, og invester i en billet eller to til det musikdramatiske orkesterværk HVOR ALTING ALTID ER, når det besøger en by nær dig. Det er en lokal, overjordisk oplevelse af dimensioner.

Søren Ulrik Thomsen & Det Glemte Kvarter + Aarhus Jazz Orchestra turnerer med værket HVOR ALTING ALTID ER fra d. 21/2 – 5/3 i Kolding, København, Esbjerg, Randers og Aarhus.

Foto: Mikkel Grevsen

SE MERE HER OM DET GLEMTE KVARTER OG VÆRKET HVOR ALTING ALTID ER

SE MERE HER OM AARHUS JAZZ ORCHESTRA OG VÆRKET HVOR ALTING ALTID ER