Anmeldelse: ANIMAL // Sort/Hvid

⭐⭐⭐⭐

Breathe in, breathe out.

Et ambient lydunivers omslutter den kridhvide scenografi på Sort/Hvid, hvor stemningen af tyrkisk bad med lyd- og lysterapi, hvide liljer, samt kildevand og ansigtsmassageruller fylder rummet. Med Alexandra Moltke Johansens tekst som forlæg, lader iscenesætter Lara Tacke sit musikdramatiske værk ANIMAL lægge fra land i et uskyldsrent univers, hvor scenografen Freya Sif Hestnes sætter sin eskapistiske streg under det rene og det rigtige i denne verden.

For når de tre smukke stemmer Katinka Fogh Vindelev, Nina Smidth-Brewer og Hávard Magnussen allerede ligger i deres hvide badekåber, og som en del af det sagesløse og uplettede univers tager imod Signe Egholm Olsen, så er det en form for katharsis som indleder Alexandra Moltke Johansens selvbiografiske kamp for en bedre fremtid.

Alexandra Moltke Johansens ANIMAL omhandler alle de tanker der opstod da hun ventede sit barn, med både de hårde beslutninger hun følte hun skulle træffe under graviditeten, da sygeplejersken fortalte at nakkefolden var lidt tyk, men også det komplekse i at sætte et barn i verden, når verden er på randen af kollaps, med alle vores umenneskelige handlinger og grufuldt forkerte beslutninger.

En klump af genetiske misforståelser.

Skuespilleren Signe Egholm Olsen fortæller historien med al sin intensitet og sin præcise empatiske kunnen, og det trestemmige kor både overtager og understreger pointer i teksten, som de i smuk samhørighed giver ekstra liv. Det er en velskabt videreudvikling af monologens styrke, og ANIMAL er – med både lydunivers og kompositioner af Kirstine Fogh Vindelev – blevet et formfuldendt musikdramatisk værk.

Det er ikke uden udfordringer at iscenesætte teksten, og specielt overgangen fra det hvide, uskyldsrene univers, til den kulørte, farlige og bespottede verden, hvor kvinden ikke bare kan lade stå til, men kæmper en ulige kamp mod verdens uretfærdigheder, er ret abrupt i iscenesættelsen på Sort/Hvid. Men når vi så har taget springet, så blomstrer Signe Egholm Olsens kvinde til et voldsomt dyr med moderinstinktet som altoverskyggende skjold, og en retfærdighedssans og bevidsthed som gudinden Inanna, der på samme tid var gudinde for kærlighed og krig.

Skræk er en bevidsthedsændrende tilstand.

Den tyske teaterinstruktør Lara Tacke går all in i sin iscenesættelse af Alexandra Moltke Johansens tanker, og med det smukke kor og Signe Egholm Olsen som epicenter i kampen mod verdens ondskab og for retten til at leve, passer ANIMAL fint ind i Sort/Hvids kontemporære portefølje af samfundskritisk musikdramatik.

Lara Tacke & Alexandra Moltke Johansens ANIMAL spiller på Sort/Hvid d. 14/2 – 11/3 2025.

Foto: Rumle Skafte

SE MERE HER OM ANIMAL PÅ SORT/HVID