⭐⭐⭐⭐⭐
Syret belgisk magi åbner Digital First festival.
RE:LOCATIONS er den første performing arts festival der satser på Digital First, altså performances der produceres direkte til et digitalt medie. Og festivalens direktør og grundlægger Karen Toftegaard fra WILDTOPIA har da også været klar i spyttet, da hun – sammen med danske Teater Nordkraft og finske Teater Viirus – udvalgte de medvirkende kunstnere og deres digitale værker. I et skønt nyt co-produktions setup er RE:LOCATIONS blevet en festival bestående af både talks, events og udfordrende performances – alt naturligvis som Digital First.
Festivalens åbningsforestilling var det belgiske Teater- og performancekompagni Ontroerend Goeds performance TM, en ca 40 minutters forestilling, hvor du som tilskuer får muligheden for at blive en del af TM, en verdensomspændende bevægelse opstået pga tidens katastrofale diskurs indenfor moral, etik og empati.
“We have fallen upon evil times and the world has become very old and wicked. Politics are very corrupt. Children are no longer respectful to their parents.”
I en 1:1 performance, hvor du gennem din skærm bliver interviewet af TM’s vært, finder I ud af om du er værdig til at indtræde i bevægelsen, der er skabt for at rette op på verden. Med spørgsmål der umiddelbart virker tilforladelige og uden bagtanker, skabes et finmasket net der fanger både dine gode og mindre heldige sider af dig selv.
Som Ontroerend Goed selv formulerer det: “Ontroerend Goed fabricates possible realities that question how we as individuals position ourselves in the world today.”
På ingen måde skal det sammenlignes med scenekunst, for denne form for Digital First performance lukker dig ind i et helt andet univers, i en verden der for længst har væltet den fjerde væg, når du først har trykket tænd på din PC. Men dramaturgien i værket holder vand, den professionelt afviklede teknik skaber den fornødne ro, og den indledende usikkerhed hos publikum bliver langsomt transformeret over i en samhørighedsfølelse med TM’s medvirkende, der er kendetegnende for performances som denne.
Fotoet af TM’s anonymt udseende interviewer viser hvor lidt scenografi og billeder betyder i TM, og hvor meget af værket der rent faktisk foregår i dit eget hoved. Om coverbilledet viser Ontroerend Goeds store kollektiv af dedikerede performere der stræber efter kunstens flammende hjerte, eller det rent faktisk viser RE:LOCATIONS’ co-produktionsproces in action, er ikke til at sige, men en ting er sikkert – Digital First i performing arts er kommet for at blive.
Undertegnede glæder sig allerede sygt meget til næste event på RE:LOCATIONS – Fix & Foxys AVARTAR ME.
Foto: Ontroerend Goed
En tanke om “TM by Ontroerend Goed // RE:LOCATIONS Festival”
Der er lukket for kommentarer.