⭐⭐⭐⭐
”De vigtige ting gør man med lukkede øjne. Skabelsen skete i mørke.”
Med kvidrende fuglestemmer som lydtapet i Østre Kapels stemningsfulde scenerum, står en uhyggelig Mille Maria Dalsgaard iklædt – eller snarere som en del af – en koloenorm kulsort kjolescenografi, og forsøger, som moderdyret over alle, at overbevise os om sin uskyld.
Overfor sig har hun en vidunderligt indladende, men mindst ligeså skræmmende Jonas Littauer i en tegneserieagtig karikatur af en moderne Snehvidebaby, med e-cigaretten hængende i den dæmoniske mundvig – og med navlestrengen intakt.
Miriam Boolsens mor/datter drama SKYD SNEHVIDE på Sydhavn Teater er et satirisk moderrolleopgør, historien om moderen der ikke kan forstå at hendes barn er blevet til en anden, og ikke blot en klon af hende selv. Den hollandske instruktør Marc Wortel har taget Boolsen på ordet, og med Mille Maria Dalsgaard og Jonas Littauer inden i Renske Kraakmans smukt scenografisk tænkte kostumer, har han fyldt rummet med indestængte moderbindinger og misforstået kærlighed.
”Hvorfor skulle du absolut blive dig selv? Hvorfor kunne du ikke bare blive som mig?”
Med en konstant navlestrengsforbindelse kæmper moderdyret med sin datter, der er blevet alt andet end det der stod i bogen. Og Jonas Littauer er virkelig ikke en Snehvide man ønsker at have liggende i barnesengen, med sin voksende frihedstrang, en e-cigaret i den ene hånd, og en økse i den anden.
Sydhavn Teater tog glæderne på forskud i december 2018, og opsatte en rigtig fin hit’n’run produktion af Boolsens drama i teatrets performance hub P44, men nu har dramaet fået lov til at folde sig ud, og Renske Kraakmans storslåede kostumer har indtaget kapellet i al sin scenografiske vælde. Miriam Boolsens SKYD SNEHVIDE er i Østre Kapel blevet et fuldmodent satirisk familiedrama, i en dyster verden skabt på baggrund af vores fælles tankegods, med alt for store forventninger og nuttede eventyr side om side.
Foto: Lars Grunwald