KAMMERBALLETTEN // Takkelloftet, Det Kongelige Teater

⭐⭐⭐⭐

Fem kammerballetter og en trio på sjov

Glæden strømmer ud af danserne i KAMMERBALLETTEN, når de sammen med Trio Vitruvi får lov til at udfolde sig i de små fine værker, som de for tiden præsenterer på Takkelloftet.

Fem kammerballetter og tre ekstra indlagte divertissementer fra den mange gange prisbelønnede Trio Vitruvis side, er hvad man som gæst bliver præsenteret for, når man besøger det sprælske, eksperimenterende, udforskende, legende og gennemprofessionelle ensemble KAMMERBALLETTEN.

Dansere fra Den Kongelige Ballet og San Francisco Ballet folder sig ud på dansevinylen under pianist og kunstnerisk leder Alexander McKenzies kyndige kappe, og med cellisten Jacob la Cour på sin Giovanni Battista Ruggeri fra 1700, samt den fremragende Niklas Walentin på sin Johannes Fransiscus Pressenda q. Raphael violin fra 1837, er der tale om en kammerkombination der slår benene væk under de fleste.

Aftenen indledes med Adam Lüders’ SUITE ITALIENNE, hvor en veloplagt pianist i sokker lader Stravinskys toner følge en grøn symfoni på dansegulvet. Tobias Praetorius emmer af klassisk maskulinitet, og de bejlende kvinder (Stephanie Chen Gundorph og Emma Håkansson) sætter trumf på den italienske suite, hvor den romantiske parringsdans udføres med sveden haglende af dem alle tre.

Efter velfortjente klapsalver støder Niklas Walentin til de to kollegaer i Trio Vitruvi, og med ANDANTE UN POCO MOSSO får danserne en pause, når Schuberts smukke toner fylder Takkelloftet. Det er en trio i verdensklasse, og kammermusikken viser sig da også at være mere end blot pauseunderholdning.

Kristian Levers UNRAVEL er næste dans på programmet, igen en powerpacked koreografi hvor Tobias Praetorius spiller med musklerne, men her har Kristian Lever givet ham modspil på højeste niveau. Som spansk prinsesse er en vidunderligt ligeværdig Alba Nadal utroligt stærk og kraftfuld i sin karakter, og mens lyden af støj på radiosenderen har sin planlagt disruptive virkning på Maurice Ravels Pavane pour une infante défunte, kræver Nadal sin plads på scenen. Smukt, intenst og dragende.

Kristian Levers dragende univers blev efterfulgt af en smuk Claire de Lune, med violinist Niklas Walentin i en enkelt spot midt på den mørke scene. Godt skift – flot overgang. Superbt.

Den sidste akt inden pausen var CHORALE DANCES, denne gang med Tobias Praetorius i rollen som koreograf, og med storesøster Ida Praetorius som ballerina, mellem de tre mandlige dansere Guilherme Menezes, Vitor Menezes og Liam Redhead.

Sammen er de en pragtfuldt lystig kvartet med brede smil – indtil den alvorlige kærlighed indfinder sig mellem to af danserne. De andre kan dog stadig lege, men fornemmelsen af at alt kan ske breder sig. Den før så kærlighedsramte Liam Redhead mister interessen for den yndefulde ballerina, og nærmer sig nu langsomt musikken i hjørnet, hvor han helt klart er vild med pianisten, og flirter til dels uhæmmet med musikken, og lytter til dels længselsfuldt til tonerne. Tobias Praetorius har skabt en vidunderlig lille kærlighedsfortælling på tværs af alle grænser, og enhver i det store publikum på Takkelloftet kunne føle sig inkluderet.

Efter pausen i Takkelloftets fine Tal R foyer, var koreograf Kristian Lever igen på banen, denne gang med FRACTURE, hvor Stephanie Chen Gundorph og Alba Nadal kæmpede som ninjaer i skyggen af Rachmaninovs dramatiske toner. Er der et brud der har initieret kampen? Respekt og kærlighed fornemmes, men den ubønhørlige kamp fortsætter.

Næsten forpustet efter FRACTURE, var det vederkvægende at næste lille perle fra Trio Vitruvi var den estiske komponist Arvo Pärts FRATRES – et fint og følsomt stykke kammermusik, smukt lagt i hænderne på de tre komplette musikere.

Men KAMMERBALLETTEN på Takkelloftet blev dæleme afsluttet med en grand finale – Sebastian Kloborgs ABSOLUTE PITCH BLACK, hvor hele ensemblet i smokings, og hele trioen, samt fem tøjstativer med sort tøj, tog en svingom i et Tati-univers af sort humor og vellystig leg. Tøjstativerne hvirvler rundt og afslører alle de grimme sider hos danserne, som med forargede øjne ud mod publikum søger den kiksede mobiltelefon der ikke er slukket. Men finder den i underbukserne på en danser.

Og det til tonerne af adskillige Chopin nocturner.

Bravo.

KAMMERBALLETTEN er 100% vellyst og legende dans og toner, udført af 100% professionelle kunstnere.

Foto: Tom McKenzie

SE MERE