⭐⭐⭐⭐⭐
Du har gjort mig til den jeg er. Familiekrønike med ørehængere til flere generationer.
Disco Tango – popklassikeren og Grand Prix vinderen fra 79 – fik som den første automatisk hele salen op at stå til Københavnerpremieren, om man ville det eller ej. Og det var symptomatisk for musicalen SEEBACH, at ligegyldigt hvor godt vi var forberedt på en aften med ørehængere, så blev man totalt overvældet og revet med af de kendte toner – hvad enten det var Tommy Seebachs 70’er og 80’er hits, eller sønnen Rasmus Seebachs moderne pophits der blev fyret af.
Så det var en fornøjelse at se hvor blandet et publikum der fyldte rækkerne på Det Kongelige Teaters Gamle Scene, og ligesom Sceneblog havde taget sin juniorkorrespondent med, så var det blandede publikum helt klar på at lade sig rive med til begge generationers pop-perler.
Musikken var selvfølgelig bærende, men ligeså overvældende som da Fredericia Teater fyldte Gl Scene med videoprojektioner i Klokkeren fra Notre Dame, lige så vildt bruger de teknikken til denne krønike om familien Seebach. Selve scenografien er simpelheden selv, men de flader der udgør både bagvæg og sider, bliver levendegjort gennem videoprojektioner, så vi kan følge Tommy, Rasmus og resten af familien igennem et helt liv.
SEEBACH er en gennemført musical, og hvor man ofte i musicals oplever at selve historien er tynd og ufokuseret, så er SEEBACHs historie velfortalt og rent dramaturgisk solidt bygget op af Mads Æbeløe Nielsen, Søren Møller og Thomas Agerholm.
Pelle Emil Hebsgaard er Tommy Seebach med pophår og glimt i øjet, og for os der kan huske Grand Prix’erne fra den tid, er det en nydelse at se hvor godt fine detaljer er bearbejdet og taget med – som f.eks. Disco Tango korsangernes koreografi fra ’79 – eller rettere; mangel på samme.
Også biroller som Keld Heick og legenden Jørgen de Mylius er perfekt portrætteret, med både den tidstypiske beklædning og mimikken i top. Tidsbillederne er gennemførte både i kostumer og billeder, og i spillet mellem familiemedlemmerne er der flot manøvreret rundt på både tid og sted. Med videoprojektions konceptet bliver vi på bedste filmiske vis taget fra hjemmets trygge rammer, over fortættede øvelokaler og glitterbestrøede musikscener, til stemningsfyldte byrum og alkoholdunstende værtshuse. For det er hele denne sammensætning af hverdag og fest, der så flot beskriver hvordan Tommys succes og alkoholmisbrug er med til at forme sønnen Rasmus, der ligesom sin far bryder ud af rammerne, og skaber sig en succesfuld solist karriere.
SEEBACH er en musical der rent faktisk har en historie at fortælle, og uden at svigte de portrætterede familiemedlemmer, vises vigtigheden af Rasmus’ ord: Du har gjort mig til den jeg er.
Foto: Søren Malmose