ROOM 4.1 – LIVE / Kristján Ingimarsson Company, i AFUK Remisen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Mesterkoreograf på syretrip.

Om det er Kristján Ingimarssons hjerne vi er inden i, eller vi bare er ude for en massepsykose, er ikke til at vide, men til ROOM 4.1 – LIVE, bliver vi kastet ud i den vildeste fortælling om enhver skuespillers mareridt – en filminstruktør og manuskriptforfatter der tror han er gud. Historien der optages på filmsettet handler om manden Vincent, der for at komme væk fra sin kæreste lader sig indlægge på en enestue med en smertende finger, en historie der udvikler sig langt ud i det absurde.

Men selve forestillingen ROOM 4.1 – LIVE i AFUK Remisen er en metahistorie, hvor publikum inviteres ind på et filmset, hvor en excentrisk instruktør (spillet af Kristján Ingimarsson) er ved at optage de webisodes af dramaserien ROOM 4.1 (room for one), som Kristján Ingimarsson Company producerer til Youtube mediet. Flere af de ultrakorte webisodes er allerede frigivet, og netop det hurtige, det overraskende og det lettilgængelige format som Kristján Ingimarsson har arbejdet på i flere år, er et fremragende bud på hvordan kunst kan formidles via nye medier og måder, så nye – og formentlig også yngre – publikumssegmenter kan nås. Allerede i marts 2018 fortalte Ingimarsson om det nyskabende projekt på et CPH BREAKFAST arr på Hotel Pro Forma, og her var det klart at det ville blive et revolutionerende nyt format i den danske andedam. Og senere på året, i november 2018, snakkede Sceneblog med Ingimarsson da han i Børssalen modtog Wilhelm Hansen Fondens hæderspris, og han understregede hvor vigtigt det var med præmieringen, ikke bare pga hæderen, men også for hans fortsatte arbejde med det nye, men meget dyre format.

I øvrigt var konklusionen så sent som onsdag d. 23. oktober, i den store debat på Charlottenborgs Kaffeklub #2 om unges tilgang til kunst, at de unge skal nås via nye medier, så man må sige at Kristján Ingimarsson med ROOM 4.1 er på forkant og rammer plet – både til unge og gamle.

let’s give the director some space

Og nu, efter produktionen af de første 15-20 webisodes, præsenterer Kristján Ingimarsson Company så live versionen af det store digitale arbejde der er lagt i ROOM 4.1 dramaserien. På AFUK Remisen har Ingimarsson stillet hele udstyret op, og kæmpe roterende studier med fastspændte kameraer danner rammerne for dramaet, hvor den koleriske instruktør hundser med skuespillerne, gør hvad der passer ham, og i øvrigt tror han er kunstens svar på Jesus Kristus frelseren. En besættelse der understreges da sygeplejersken rituelt væder hans fødder med en svamp, når han som patienten hænger hjælpeløst naglet til væggen.

Også instruktørens slet skjulte instinkter og lyster manifesteres, bl.a. midt på det store scenegulv i remisen, hvor den mandlige patient får hovedet totalt indbundet i gazestrimler, i en koreografi med bevægelser så store, så gyngende og så intense, at man hører skibstræværk knage og brage, mens man forsøger at holde balancen i et rum der for en stund placerer publikum på dækket af en skonnert på et uroligt hav. Sygeplejersken nyder at have ham i sin hule hånd, og efter hun med tungt åndedræt og plirrende øjenvipper har fået viklet hans hoved helt ind i gaze, sætter hun sig overskrævs på den hjælpeløse patient, og plejer ham med utilsløret kærlighed. Endnu en klassisk (mande)drøm.

I det hele taget er den vilde historie i dramaet ROOM 4.1 en iscenesættelse af en mands fantasi, en mand der som en Weinstein eller en Aalbeck tror han kan og må det hele, for det er jo hans verden. Det lyder jo som en ubehagelig historie, men Ingimarsson formår med svirpende selvkritisk evne at gøre ROOM 4.1 LIVE til så vild en fremstilling af et overgearet produktionsmiljø, at den fantastiske og overraskende teknik gør at man står med åben mund og polypper når det sidste blod er løbet ned af væggen.

Hold it right there!”

Ingimarssons cast giver sig helt ud, og ligesom i BLAM bliver de udsat for ekstreme prøvelser, splatterfilmsagtige scener og 100% fintunet koreografi. Og kun fordi det er fremragende performere – som Glenn Ziquer Xavier og Noora Hannula – fungerer det efter hensigten.  

I en scene er det fastspændte kamera løbet tør for batterier, og instruktøren råber febrilsk til Noora Hannula at hun skal blive i position – fuldstændigt uanfægtet af at hun står spændt som flitsbue i 90°s vinkel på et sengegærde. Kunsten frem for alt. Herrens veje er uransagelige.

Krænkelses sfærer, klimakrise og dødstanker snurrer rundt i instruktørens hoved, og selv en psykolog forfølger ham i drømmen. Referencerne i ROOM 4.1 LIVE er udtalte, stereotyperne klassiske, og de mandlige drifter og tilbøjeligheder bliver understreget gang på gang. Men med de mange absurde overraskelser, effekterne og de tyngdelovsoverskridende handlinger der som en Rorschach-test folder sig ud for vores øjne, bliver Kristján Ingimarssons overrumplende totalteaterproduktion kun endnu bedre, minut for minut.

Are you sure this is safe?”

Spænd sikkerhedsselerne, ROOM 4.1 LIVE i AFUK Remisen er en gå-rundt-stå-sid-lidt-og-stå-igen oplevelse ud over de sædvanlige. Men Kristján Ingimarssons tekniske vidunder af et syretrip er bragende flot.

Foto: Søren Meisner

SE MERE

Eller se et par af webisoderne her www.room4.one