MUSSOLINIS DE 100 DAGE // Teater Får302

⭐⭐⭐⭐

Politisk intens, nærmest erotisk, og skræmmende morsom. Lucas Svenssons MUSSOLINIS DE 100 DAGE på Teater Får302, er blevet en lille intim perle af et politisk bitch slap – velfortjent og rungende.

Lucas Svensson lader Birgitte Prins, Charlotte E. Munksgaard og Ole Lemmeke gå all in på Får302s intime scene, hvor de fortæller historien bag det aparte arbejdsfællesskab mellem folkeforføreren Mussolini, og den borgerlige dramatiker Forzano – bedst kendt på det tidspunkt som librettist hos Puccini. En fantastisk historiefortælling om kunst og kærlighed til Napoleon Bonaparte, med grund i både virkelighed, og i Svenssons skarpe hjerne. Den hjerne der så sent som i 2016 iscenesatte den fantastiske SYMPATI FOR DJÆVELEN med Pauli Ryberg som Nazitysklands stjerneskuespiller Gustav Gründgens. Og fornemmelse for fascismens lokkende toner, det har Lucas Svensson. Ole Lemmeke er vidunderlig som Forzano, der som så mange andre gemmer sig under dogmet, at kunstens udbredelse berettiger midlet, og med fynd og klem, de vildeste replikskifter, og en udsøgt evne til at overøse scenen med personality, er Lemmeke i sit es.

”dufter Il Duces hånd virkelig af kvindekøn?”

Teater Får302s ubestridte dronninger, Birgitte Prins og Charlotte E. Munksgaard, er ligeledes i topform, når de portrætterer både Hitler, Mussolini, Bonaparte og Forzanos viv. De damers hurtige og præcise replikker er fyldt med humor og emmer af erotik, som så bliver visket bort, ligeså hurtigt som koldt vand på en stådreng.

”dårlig replik, Forzano. Jeg går ind og læser Dante”

I teatrets diminutive sceneområde er det vigtigt at udfylde hver en tomme, så hvad kan være bedre end scenograf Siggi Óli Pálmasons brug af borde og forhæng til at skabe forestillinger i forestillingen, suppleret med den klassiske badeforhængsfinte med at blæse Mussolinis arrogante korpus op på en skærm, som skyggeteater når det er bedst. Stærkt samarbejde mellem lysdesigner Mads Lindegaard, lyddesigner Klaus Riisager, og scenografen Siggi Óli Pálmason.

Lucas Svenssons MUSSOLINIS DE 100 DAGE på Teater Får302 er en skarpt skåret kommentar, og et velfortjent bitch slap til alle dem der tror at verden er blevet klogere.

Foto: Søren Meisner

SE MERE