⭐⭐⭐⭐
”Senere går hun over marken med et blomkålshoved”
På mange måder er forestillingen I KRYDSET FÅR DE NY SOFA en klassisk Hotel Pro Forma produktion, med den enlige skuespillers nøje udtænkte positurer, de eksakte pauser i talen, samt instruktøren Kirsten Dehlholms suveræne sans for tableauer. Men omvendt, så er monologen, hvor Rosalinde Mynster er kvinden der ser tilbage på sit triste liv som 16-årig med en terminalt syg mor, så tilpas deprimerende, at tableauerne ikke får lov til at udfolde sig. Og derved adskiller I KRYDSET FÅR DE NY SOFA sig fra Hotel Pro Formas tidligere ekstremt præcise værker.
Det er som sagt Rosalinde Mynster der står for monologen baseret på Helle Helles roste roman De fra 2018, hvor hun som fortælleren konsekvent omtaler sig selv som hun, sin mor som hendes mor, og sig selv og moren som de. Det er en stor kvalitet i teksten, og bidrager til fremmedgørelsen af smerten, men virker også ekstra deprimerende når vi lærer teksten at kende, og ser Rosalinde Mynsters fine gestik i Dehlholms instruktion.
Scenedesignet består af en levende væg af lysende LED-stænger, hvor det fantastiske kunstnerkollektiv VERTIGO – der blandt andet stod for WAVE på Ofelia Plads i 2020 – har skabt et foranderligt og levende univers, der både understøtter og kommenterer på passager i teksten. Det er sindssygt flotte billeder VERTIGO skaber, og betagende hvordan rummet skifter karakter og ændrer stemningen, men som sagt så lader teksten os desværre ikke dvæle ved de imponerende tableauer, som vi ellers er vant til at nyde i Hotel Pro Formas værker. Men Rosalinde Mynsters præstation er uangribelig, teksten interessant, og VERTIGOS scenografi lysende smuk.
Hotel Pro Formas I KRYDSET FÅR DE NY SOFA spiller på Aveny T under CPH STAGE ml d. 2. og d. 11. juni 2022.
Foto Catrine Zorn