”Evigheden findes i en fastfrysning af øjeblikket”
Den kuraterede gæstespilsscene Toaster har denne gang valgt at lade den multidisciplinære kunstner Mathias Dyhr skabe en performance installation til Den Frie, hvor Dyhr og hans projekt Kunstteater derfor præsenterer GØGLERNE i Udstillingsbygningens nederste rum – Minus 2.
Værket GØGLERNE er både et stationært værk i Minus 2, og en forestillingsrække, der med både live action og optagede performances indgår i udstillingen.
Mathias Dyhr har haft travlt siden han forlod Kunstakademiet i 2016, ikke kun med solo værker, men også med den succesfulde duo Mathias & Mathias, hvor den multidisciplinære kunst dyrkes og trives vel. Så det er ingen overraskelse at Dyhr og Kunstteater med GØGLERNE giver noget af et sug i maven, med sin barske maskeleg og på mange måder rørende fortælling om tilbedelse, sorg og magtkamp.
Fortællingen handler om en gruppe dedikerede gøglere, hvis livsprojekt det er at stoppe tiden. Deres organisation ledes af den karismatiske leder Tvilling, men hvad sker der med gøglerne, når deres leder dør? Det er dette maskefald som Mathias Dyhr udstiller hos gøglerne, som både i karakter og ordvalg ofte nærmer sig det sympatiske, men hurtigt viser sig fra deres værste sider.
Det er performerne Asbjørn Krogh Nissen, Christine Gjerulff og Torben Kirkegaard der i Kunstteaters fortælling er bag de masker, som spiller den største rolle i værket. Mathias Dyhrs masker bruges effektivt i både den stationære installation og på performerne, og med iscenesættelsen af værket formår Dyhr at tydeliggøre det grundlæggende tema om kunstens rolle i samfundet, som ligger til grund for forfatter Maria Hesselagers manuskript. Asbjørn Krogh Nissen er uhyggeligt dvælende i sin dobbeltkarakter som den naturlige arvtager til tronen, og med en ekstra maske på toppen af hovedet, skal han blot skal bukke sig en anelse for pludseligt at ændre karakter. Christine Gjerulff derimod bærer en halvmaske, som blot skal løftes for at uskadeliggøre den ellers så udfarende og skuffede bejler til tronen, og tenoren Torben Kirkegaards ansigt og berettende sang, er skjult i en brun papirspose – skræmmende i al sin enkelthed.
”Tvilling troede sådan set heller ikke på den metode”
GØGLERNE er i princippet et både stationært og fortløbende drama, men alle live performances kan opleves for sig selv, og vises også efterfølgende i udstillingen som en integreret del af værket.
GØGLERNE åbnede på Den Frie d. 26. februar, og på et tidspunkt i udstillingsperioden vil den performative del også indtage det offentlige rum, men det stationære værk forbliver i Minus 2 til d. 22. maj.
Se mere på Den Frie for datoerne for GØGLERNEs live performances.
Foto: Malle Madsen