Kritik af kritikken, konsensus om problemet, og et nyt site for kritik og formidling af eksperimenterende scenekunst. Det var hvad Egil Bjørnsen og Udviklingsplatformen for Scenekunst præsenterede os for, på endnu en af deres visionære fyraftensarrangementer.
Scenekunstkritiker Mette Garfield åbnede ballet med sine planer med BASTARD – et nyt branchesite for formidling og debat om den eksperimenterende scenekunst – et site der gerne skal udvikle sig til et nordisk forum for den tværdisciplinære scene. Funding, form, tanker om indhold, og allerede indgåede aftaler med skribenter tydede på et solidt benarbejde fra den anerkendte kritiker og forfatter, der med åbne arme rakte ud til de tilstedeværende branchefolk med en invitation til deltagelse.
Næste gæst var forsker og performancekunstner Cecilie Ullerup-Schmidt, der belyste kritik og selvkritik i tysk teater, med udgangspunkt i det tyske Nachtkritik.de, der med sine over 60 skribenter og hurtige reaktionstid er førende indenfor området i Tyskland. Nachtkritik har ingen betalingsmur, og er dermed åben for alle, hvilket har betydet en enorm debatlyst på sitets sider, som igen er med til at differentiere og understøtte kritik og selvkritik i sin reneste form. Ullerup-Schmidt fremhævede, at i Tyskland, hvor der (i modsætning til Danmark) er tradition for at teaterchefer offentligt kommenterer og kritiserer magthaverne og den eksisterende kulturpolitik, har der i de sidste par år været adskillige heftige debatter om bl.a. ”dobbelt blackfacing” og strukturel racisme. Så med Mette Garfields åbne arme og gode tanker om debatsider, vil et site som BASTARD være mere end velkomment.
Tredje gæst var Danjel Andersson, Dansehallernes nye direktør, der med sine mange år i svensk scenekunst kunne bidrage med en interessant perspektivering set fra hinsidan – og et dybt suk over hvor problematisk det er for kunstnerne at så mange læser anmeldelser, men aldrig ser forestillingen. Forudindtagede anmeldere og forvrængede udlægninger skaber ringe vilkår for formidlingen af kunsten – så vil Danjel Andersson hellere have at avisen sender en teateranmelder til en danseforestilling, så kan man i det mindste få et frisk syn på værket.
Der var godt fyldt op til arrangementet på Udviklingsplatformen for Scenekunst, og de mange fremmødte branchefolk fik ikke bare en snak om kontekstualiserende kritik og digitale medier, men også et frisk pust fra vores nabolande. Godt set af platformen, som med anerkendelsen af kritikkens plads i kunsten er med til at tage nye skridt indenfor udviklingen af scenekunst.
Og velkommen til BASTARD.
Foto: Casper Koeller, Sceneblog