⭐⭐⭐
Opdækning til fest på museet.
Da vi til premieren på DEN KONGELIGE GÆST tog plads i Arbejdermuseets store sal, var det nok med smil og lidt overraskede miner, da publikum blev bænket ved lange borde, dækket med hvide duge og pyntet med levende stearinlys. Ville operaen blive foldet ud som et gæstebud? – en fest med publikum i centrum? Jeg skyndte mig at købe et glas kold hvidvin, for hvis der skulle være fest, så lad der være fest.
Men ak, seatingen ved langbordene var vist ikke så gennemtænkt alligevel, for det viste sig hurtigt at Hakon Børresens lille operabagatel udelukkende foregik på scenen, hvilket jo selvfølgelig er helt i orden, men så er det ikke optimalt at lade publikum sidde med siden til. Nogle gæster, langs væggene, var muligvis lidt heldigere stillet, men undertegnede sad som de fleste hele aftenen igennem, og måtte dreje nakken af led for at kunne se hvad der foregik på scenen.
Selve operaen DEN KONGELIGE GÆST er absolut en herlig lille historie om borgerskabets ulidelige lethed, ledsaget af erotiske undertoner og bjældeklang, samt velklingende toner fra Leif Greibe og hans veloplagte kvartet. Leif Greibe har effektivt nedskaleret Børresens oprindelige musikarrangement, skrevet til et orkester med 40 musikere, til nu at kunne spilles af fem. Det er alt andet lige lidt nemmere at turnere med. Og det virker. Cadeau til Greibe.
Iscenesætter Ida Fogh Kiberg og producent Lone Ricks har til forestillingen samlet et fint lille hold af sangere, anført af John W. Olsen som den grumt arrige Dr Arnold Høyer, Philippa Cold som hans reserverede fru Emmy der ikke får nok kærlighed, samt en veloplagt David Kragh Danving som den udfordrende Prins Karneval – den mystiske kongelige gæst. Og sammen med Ditte Errboe og Julie MeeRa Albertsen bliver historien sunget aldeles fint ud over rampen, så med Guido Paevatalus elegant turnerede rejsescenografi, skal DEN KONGELIGE GÆST nok blive vel modtaget rundt i Danmark.
Men for dælen – for publikums skyld – sørg for at gæsterne til festen sidder ordentligt.
Foto: Olafur Gestsson, CPH Opera Festival