Anmeldelse: VI, DE DRUKNEDE // Audiowalk i Marstal, BaggårdTeatret

⭐⭐⭐⭐⭐

Vi nærmer os Marstal.

Når forfatteren Carsten Jensen lægger fra land, gælder det ikke bare om at være ombord. Det gælder om at lytte efter. For det gælder liv og død når bølgerne går højt, mændene står til søs, og kvinderne gruer for at miste endnu et familiemedlem.

I Carsten Jensens episke slægtsroman Vi, de druknede anlægger forfatteren sin Vi form fra start af, og i BaggårdTeatrets audiowalk baseret på romanen, bruger dramatiker Jannie Schjødt Kold aktivt forfatterens bevidste form, når vi lytter til Jensens tørre fortællerstemme i Marstal.

Vi lytter dog også til stemmerne fra bl.a. Nikolaj Coster-Waldau, Lene Maria Christensen og Johanne Louise Schmidt, for det er en lille perlerække af skuespillere der lægger stemmer til karaktererne, der ligesom i romanen breder sig ud over tre generationer af modige marstallere, der enten drager til søs eller bliver hjemme og venter på besked.

Vi går til venstre ad den lille Snorre.

På turen gennem Marstal besøger vi kirker og gravsten, havne og værfter, samt vigtige handelsgader og undselige snorrer som marstallerne kalder de små gyder, og vi bevæger os hele tiden i et farvand hvor vi flyver ind og ud af fiktionen. For Carsten Jensen er en fabelagtig historiefortæller, og dramatiker Jannie Schjødt Kold har på bedste sørøvermanér kapret fortællingen, og gjort den til Marstals stemme.

I tæt samarbejde med både Carsten Jensen, instruktøren Jakob Engmann, samt komponist og lyddesigner Mathias Sørensen, har Jannie Schjødt Kold formået at samle helhedsindtrykket fra den 700 sider lange roman, og lige så stille dosere følelser, fornemmelser og stemninger ud over en to timers vandring gennem Marstal. En audiowalk, hvor vi med saltvandet sprøjtende om ørerne kan opleve dramaet om mændene der drog til søs, dem der druknede, og dem der kom hjem igen til kvinderne i Marstal.

Min mors mand var en svækling.

Sproget i VI, DE DRUKNEDE er ligefremt og direkte, til tider pågående og provokerende, men vi er sammen med søens folk, med stolte mænd og kvinder der kæmper og dør, tørrer tårerne bort og lever videre, så jeg vil til enhver tid foretrække det upolerede fremfor det pæne. For Carsten Jensens fortælling er alt andet end pæn. Den er stærk, og den fortæller også historien om marstallerne der igennem generationer står sammen, er handlekraftige og genopbygger hvor andre havde givet op. Fortællingen er et portræt af en holdning, som ville gavne os i dag hvis vi kunne tage den til os.

Så når du tager færgen hjem efter at have oplevet VI, DE DRUKNEDE, så tænk over hvordan de stolte marstallere byggede høfden af sten for at beskytte Marstal mod det voldsomme hav – måske kunne vi også lære noget i vores tid, hvor vi kæmper mod klimaforandringernes voldsomme konsekvenser.

I skal ikke blive glemt.

VI, DE DRUKNEDE er BaggårdTeatrets 4. audiowalk, og MOD STRØMMEN – på Langeland, UNDER ISEN – i Svanninge Bjerge, SUNDETS STILHED – langs Svendborgsund, og nu VI, DE DRUKNEDE – i Marstal, udgør en flot tetralogi som teatret kan være stolt af. Teaterdirektør Jakob Engmann kalder det usynligt teater, og det startede måske nok som en reaktion på Covid i 2020, men som egnsteater er det vigtigt at inkludere alle områder under kappen, og med VI, DE DRUKNEDE på Ærø har BaggårdTeatret ikke kun opfyldt deres forpligtelser som egnsteater, de har udviklet en banebrydende form for teater som kan opleves lige når man vil. Som sagt en tetralogi teatret – og dansk teater – kan være stolt af.

VI, DE DRUKNEDE havde premiere d. 27. april, og kan downloades præcis når du vil