Anmeldelse: TRAUM // Studio, Aarhus Teater

⭐⭐⭐⭐

Det prikkede en anelse i mellemkødet ved tanken.

Nathalie Mellbyes våde drøm foregår i et udtjent svømmebassin, hvor de hvide klinkers hårde overflader og de grønne algers hensygnende tilværelse skriger til hinanden, og ret præcist matcher forskellene mellem forestillingens to hovedpersoner. For selv om det succesfulde lægepar Frida og Alfred lever hvad der ligner det perfekte liv, så halter samværet, og lysten til at eksperimentere gror på dem – specielt på Frida, der har lyster der ikke indfries i ægtesengen. I hvert fald ikke når hun er vågen.

Kjartan Hansen er Alfred, Nanna Bøttcher er Frida, og Carla Eleonora Feigenberg er Nattergalen, historiens fortæller, historiens fortolker. Både overfor publikum der sidder tæt om bassinet, og for de to hovedpersoner når de har svært ved at skille virkelighed fra drøm.

Med sig på scenen har skuespillerne en sanselig sværm af dansere fra Holstebro Dansekompagni, og Luke Hodkinson, Jon Ipina, Haizea Andueza og Bjørk-Mynte Paulse udgør i Mellbyes tværæstetiske drømmeunivers en foranderlig puls. En puls der i Marie Brolin-Tani og David Cornelius Prices koreografi svinger mellem det pragtfuldt obskøne, det farligt nærgående, og det uforklarligt overraskende. Ikke mindst når de som del af Mellbyes scenografi dukker op bag akvarielignende, duggede ruder.

Jeg er bange for at falde i søvn.

Det er forfatter og dramatiker Bjørn Rasmussen der har fortolket Arthur Schnitzlers famøse novelle Drømmenovelle fra 1926 – novellen der også i 1999 dannede forlæg for Stanley Kubricks film Eyes Wide Shut, med Tom Cruise og Nicole Kidman i hovedrollerne. Men Bjørn Rasmussen har ikke fundet det nødvendigt at elaborere på det eksplicitte i den dampende novelle – Rasmussen har i stedet lagt vægt på spillet mellem de to intellektuelle hovedpersoner, og i Mellbyes hænder er det et gedigent kammerspil der udfoldes på de kolde klinker – med Nattergalen som tredje hjul på rejsen gennem et syndigt drømmeunivers.

Mellbyes visuelle energi får modspil hos musikkollektivet SOLEN ER SEXET, der blandt andet består af Bjørn Rasmussen og Lise Westzynthius, og hvad enten vi befinder os i Fridas barkede men våde drømme om natursex, eller i Alfreds udlevede fantasier i byens dunkle natteliv, så er SOLEN ER SEXETs toner præsente, og hjælper os på vej i en verden hvor fodfæstet allerede ryger i første scene.

Nathalie Mellbye takker snart af som huskunstner på Aarhus Teater, for at overtage Teater Sort/Hvid i København, og TRAUM er tredje og sidste del af Mellbyes dirty decadence-trilogi på Aarhus Teater, hvor de første forestillinger var Frankly My Dear, I Don’t Give A Damn, og forestillingen Stuepigerne. Og så kalder Kødbyen og København ellers.

Men jeg tror nu ikke Aarhus sådan lige glemmer Nathalie Mellbye.

Forestillingen TRAUM spiller på Studio scenen på Aarhus Teater fra d. 11. maj til d. 8. juni 2023.

Foto: Rumle Skafte

SE MERE HER