Anmeldelse: THE YELLOW WALLPAPER // The Opera Story, på Aveny-T, Copenhagen Opera Festival

⭐⭐⭐⭐⭐

En lille lysegul perle afslutter Copenhagen Opera Festivals perlerække af nyskrevne værker, når den unge komponist Dani Howard tryllebinder sit publikum med THE YELLOW WALLPAPER.

Amy Lane har instrueret operaen, og Joseph Spence har skrevet librettoen på baggrund af Charlotte Perkins Gilmans roman fra 1892 af samme navn. Men fortvivl ikke – bare fordi romanen og dermed oplægget er skrevet for 131 år siden, så betyder det ikke at operaen er outdatet. Tværtimod.

Den lille kammeropera på Aveny-T har ud over mezzosopranen Clare Presland også danseren Valerie Ebuwa på scenen, foruden pianisten Berrak Dyer og Midori Jaeger på cello. Kort sagt en kvartet der med Dani Howards melankolske toneverden kan skabe den intimitet som emnet kræver, for historien om kvinden, der efter en fødselsdepression er sendt på sanatorium af sin mand mod sin vilje, taler lige ind i den kvindeundertrykkelse som desværre stadig lever i bedste velgående.

The haunted house – just for the summer.

Mezzosopranen Clare Presland er så alene som man kan blive, men prøver at skrive sig ud af sine gule vægges fangenskab – de vægge hvor tapetet trænger sig på som dæmoner. Hun er på scenen spærret inde af lysdesigner Charlie Morgan Jones’ fascinerende vægge af lys, der langsomt kryber nærmere på kvinden, mens både musikken og dansen er udenfor væggene. Clare Preslands præstation er intens og knugende, og på trods af desperationen der ligger bag stemmen, så er hvert et ord forståeligt for publikum i salen – en formidabel færdighed man kunne ønske var mere udbredt blandt sangere, og samtidig topkarakter til en instruktør der vil sit publikum.

Danseren Valerie Ebuwa tegner i sin koreografi smukt kvindens kvaler, og bruger ligesom Presland væggene af lys aktivt, når hun viser både medfølelse og desperation i sin dans. Og i samspillet med cellist og pianist, skaber de tre en verden af uopnåelighed i forhold til den indespærrede kvinde. Berrak Dyer og Midori Jaeger både smelter og står klippefaste i Dani Howards komposition, der stadig hænger ved, lang tid efter jeg har forladt teatret.

THE YELLOW WALLPAPER spiller på Aveny-T, under Copenhagen Opera Festival, d. 19. & 20. august 2023.