⭐⭐⭐⭐
We’re going to Ibiza.
Med den hollandske popgruppe Vengaboys’ monsterhit fra en gang i 90’erne, bliver tonen hurtigt lagt i Minna Johannesons SKÆRSOMMERNAT på Teater Nordkraft. For Vengaboys, der både har fået World Music Awards’ pris for årets bedst sælgende dance-gruppe, og NME-prisen for værste single, vidste hvordan man fik gang i en fest – og en fest er præcis det Minna Johannesson og William Shakespeare er enige om, er bedst for verden. Og jeg skal love for at den drillende elver Puk får gang i festen i Aalborg.
Shakespeares klassiske karakterer Demetrius, Hermia, Lysander og Helena er som i det oprindelige skuespil triste, spørgende og drømmende, og det er også den ikoniske elver Puk der sætter gang i hele festforestillingen, hvor selv ikke det vildeste er vildt nok.

Thomas Nielsen er den kloge, eller i hvert fald bedrevidende Demetrius, og Laura Kold er Hermia, hans intet mindre end underskønne kone, der selvfølgelig elsker sin kloge mand. Lærke Engelbrecht er Helena, Hermias bedste veninde, og Troels Kortegaard Ullerup er unge flotte Lysander, der er irriteret over Helena, der hele tiden synes det samme som sin veninde Hermia. Og så er der selvfølgelig Jonathan Stahlschmidt som Puk, en elver, der i bedste Shakespeare-stil konstant danser, tryller, besnærer og narrer alle os almindelige mennesker. Og lad det være sagt med det samme – de fem skuespillere er skønne, både i Shakespeares scener og i fri dressur.
Hele festforestillingen – eller Teaterkoncerten, som Nordkraft selv kalder den – følger i grove træk Shakespeares skuespil En Skærsommernatsdrøm. Men på Nordkraft løsnes tøjlerne, og sammen med et forrygende hold af musikere på scenen, spiller de fem skuespillere både sig selv, Shakespeares karakterer, samt hvad de finder ud af passer bedst til en fest. En fest med musik og sang, hvor vi som publikum får lov til at sidde med ved store spiseborde, og drikke og spise alle de små engelske sandwiches, punchen, shots’ene og øllet der bliver bragt frem i løbet af aftenen. Det er, hvis du altså når at indtage det, før det bliver væltet af f.eks. en lysten Lysander og en hed Hermia, der lige benytter muligheden for en hyrdetime på dit bord, mens Demetrius er ude efter forsyninger.

Og så er der jo musikken, hvor kapelmester Søren Hansens arrangement skaber en aldrig før set blanding af pop og skønsang, der mildest talt kræver sit af musikere og sangere på scenen. F.eks. som den velsyngende sopran Nickie Johansson der blæser taget af Nordkraft, når hun i scenograf Helle Damgårds flotte krinolinekostumer tager danskpop, slagermusik og internationale hits til et nyt niveau. Og på samme måde er Nanna-Karina Schleimann i al sin musiske charme et uomgængeligt fixpunkt, der ikke kun bidrager til kapelmester Søren Hansens vilde musikalske arrangement og det omkalfatrede sangkatalog med sin lille ukulele. Med kontrolleret vildskab i stemmen tilfører Nanna-Karina Schleimann også scenerummet en sådan ro, at hendes smukke vokalpræstation næsten er det eneste der bryder med Puk og Shakespeares ønsker om at frisætte drifter og drømme i et totalt kaos på Nordkraft.
For kaos er det eneste ord der fuldt ud dækker Minna Johannessons Shakespearefortolkning SKÆRSOMMERNAT, hvor Shakespeares ord og meninger, ja selv navne og steder, i overført betydning bliver taget en tur neden om havnen, så ned ad Jomfru Ane Gade, for til sidst at ende i et tumultarisk, lidenskabeligt, og musisk forvandlet eventyrdrama. Drifterne driver ned af væggene, musikken springer rundt i genrer og tempo som en bjergged på stoffer, og Shakespeares ord og scener formidles over stok og sten af de fem fantastiske skuespillere, der i Johannessons instruktion får lov til at springe ud i det uvisse – med Shakespearesk bind for øjnene.

Johannesson er ikke bange for satse stort og uddelegere initiativ til de medvirkende kunstnere, hvilket til tider bringer os langt ud over kanten i SKÆRSOMMERNAT, og praktisk talt fjerner publikums almindeligvis trygge tilværelse som en stol under et ellers veldækket bord.
Men hvis du er med på legen, så lad Puk og vennerne tage dig med ud i den drømmeverden du end ikke vidste eksisterede. For forestillingen er Teater Nordkrafts hidtil største produktion og har fortjent sine fire store stjerner, og i Minna Johannessons SKÆRSOMMERNAT giver Puk dig først et lille glas, og når du vågner, så er du – som Shakespeare foreskriver – forelsket i den første du ser.
SKÆRSOMMERNAT spiller på Teater Nordkraft fra d. 1. marts til d. 2. april, 2025.
Foto: Martin Høyer