⭐⭐⭐⭐⭐
Kokset, kikset, og vidunderligt varmblodet date på Frederiksberg Allé. Præcis så perfekt som det altid aldrig er.
Det oprindelige The Blind Date Project er skabt af det australske Ride On Theatre, med Tanya Goldberg, Bojana Novakovic, Mark Winther og Thomas Henning i 2014. Men den universelle søgen efter kærlighed kender hverken til grænser eller årstal, og nu er den vidunderligt forløsende, kiksede, rørende og hysterisk morsomme forestilling så kommet til Danmark – nærmere bestemt på Aveny-T på Frederiksberg Allé. Og det skal vi være glade for. For THE BLIND DATE er freestyle theatre når det er bedst.
29 forskellige dates. Så mange blind dates skal den stakkels Anna igennem, før hun ved om hun har fundet kærligheden – og for at være helt ærlig, så ved hverken hun eller vi om hun nogensinde finder den. Og netop uvisheden, det impulsive, samt de improviserede og de overraskende handlingsforløb i de 29 små, men unikke, forestillinger, er kernen i THE BLIND DATE. For Luise Skov er, som Anna, den ene del af den iscenesatte blind date i baren på Aveny-T, sammen med Iben Alida som den vampede bartender Felicia, de eneste faste holdepunkter i en crazy række af dates på Aveny-T.
Hver gang Anna sætter sig i baren, og Felicia uhæmmet flirter med publikum eller giver et nummer på Karaokemaskinen, så dukker der en ny skuespiller op som Annas ukendte stævnemøde.
Kvinden hedder som sagt Anna, og hun er den ene part i den blinde date som skal til at starte. Og hvis hun ser lidt nervøs ud, er der måske en god grund. For lige som i den virkelige verdens blinde dates, så har Luise Skov og Anna aldrig set den date der snart dukker op, lige som publikum ikke ved hvilken skuespiller der er hyret til rollen som dagens blinde date. Det har instruktøren Jesper Pedersen derimod vidst i hele to timer, for det er den forberedelsestid som dagens skuespiller og instruktøren har sammen før en forestilling. Og når skuespilleren – der til premieren var ingen ringere end Nicolai Jørgensen – så går fra anden sal ned til baren og møder Luise Skovs Anna, så er det slut med samarbejdet med instruktøren, og Jesper Pedersen kan derefter kun sende direktiver via sms eller telefonopkald under forestillingen.
Luise Skov er imponerende kontrolleret i sin improvisatoriske præstation, og det er både fascinerende og tåkrummende pinligt, hvor præcist dialogen falder som nedslag mellem de to forelskelsesaspiranter. For også dagens gæsteskuespiller Nicolai Jørgensen er pragtfuld i sit spil, som både bliver afbrudt af ekskærestens forsøg på at sabotere hans date, samt instruktøren Jesper Pedersen korrigerende SMS’er, der højlydt klinger på mobilerne der ligger på baren. Det er et genialt set up.

Den storflirtende bartender Felicia står på bedste Sartre manér og kigger mig direkte i øjnene, uudgrundeligt dybt, men langt fra denne verden. Så når jeg spørger til en drink, på denne min første blind date ever, så er det både med opgivende weltschmerz og ægte københavnsk koketteri mit ønske bliver hørt. I hvert fald begynder tenderen at blande noget til mig, mens hun uden et ord antyder at jeg skal vælge, om jeg vil have et højt eller bredt glas til min navnløse drink. Jeg peger på det ene – hun tager det andet. Jeg kan godt glemme alt om selv at bestemme noget, for scenen er sat i baren på Aveny-T, og ud over instruktøren på anden sal der desperat sender SMS’er, er det kun Felicia der har noget at skulle have sagt i forestillingen THE BLIND DATE.
Jeg finder lidt fortumlet min plads blandt publikum ved cafébordene, og noterer mig at en kvinde har sat sig på en barstol, og allerede er godt i gang med sin første drink. Anna venter utålmodigt og nervøst på sin ukendte date.
Tag med på date.
THE BLIND DATE spiller på Aveny-T’s Lille Scene / baren fra d. 2/3 – 24/5 på udvalgte dage.
Foto: Emil Holm