Anmeldelse: I AM GOLD installation // Betty Nansen Teatret, på Platform, Arts & Activism, Roskilde Festival 2023

⭐⭐⭐⭐

Skoven af skyld. Betty Nansen Teatret lukker Roskilde Festivalens gæster ind i en skov af sølv og drømme, de ikke lige havde forventet.

Ved midnatstid hænger sølvlamé som lianer i en urskov ned fra loftet på Platform – Art & Activism scenen på Roskilde Festival 2023 – og festivalens gæster nærmer sig med en blanding af forundring og ærefrygt. Betty Nansen Teatret har sammen med koreografen Signe Fabricius, set designer Helle Damgård og lyddesigner Balder Nørskov, delvis genskabt, delvis omdannet en scene fra teatrets store succesforestilling I AM GOLD.

For dem der har set forestillingen om ufrivillig barnløshed tænkes skoven af sølv måske ind i en sammenhæng om skyld, utilstrækkelighed og fertilitetsbehandling, men for (nok) de fleste virker sølvet i natten dragende, hvilket kun forstærkes når danserne Linn Fletcher og Mads Gronemann næsten umærkeligt glider ind i skovens alt andet end stille dybe ro.

Skovens lyde breder sig, og i Balder Nørskovs lækre lyddesign folder skoven sig ud gennem fugle der basker, kilder der risler og bark der knager. De to dansere skraber deres gevirer mod de stolte sølvgraner i skoven for at skrabe basten af deres ny udvoksede gevirer, et sikkert tegn på at de forbereder sig til brunsten. Og det er ikke kun med gevirerne de to signalerer interesse for hinanden, for Linn Fletchers øjne slår gnister i mørket, og Mads Gronemann fnyser og pruster for at gøre sig til.

Folk på festivalen står og sidder efterhånden i flere lag omkring Platform, og med tydeliggørelsen af brunst og villighed på scenen, er næsten alle nu fanget af Signe Fabricius’ koreografi . Vi er dog stadig på en musikfestival, og da BLUR koncerten lige er overstået på Orange Scene, er der en lind strøm af mennesker der falder forbi Platform ved et tilfælde, godt opstemte af Damon Albarns klassikere – og ikke mindst en tønde øl eller to. Så det uundgåelige ”Hvad helvede er det for noget lort!” gjalder da også ud over sceneområdet i en af de mest stille momenter – en foreteelse man må leve med hvis man vil overskride grænser, og præsentere kunst på Roskilde Festivalen.

Linn Fletcher er i sølv og Mads Gronemann i bar overkrop, da lyset fra lysstofrørene i sceneloftet skifter til rødt, og skoven langsomt er som i brand.

Flammernes indtog høres tydeligt i ildens knitren og træernes knagen når ilden breder sig, og den intense kamp mellem dyrene bliver ikke bare mere fysisk og lidenskabelig, det fornemmes også tydeligt i koreografien at vi nærmer os klimaks i scenograf Helle Damgårds utroligt stemningsfyldte skov af sølv.

Betty Nansen Teatrets tværdisciplinære popup uddrag fra I AM GOLD har fuldendt sin mission på Roskilde Festival 2023, hvor gæsterne – både de determinerede og de tilfældigt forbipasserende – fik en både passioneret og lidenskabelig godnathistorie med hjem til teltet.

Betty Nansen Teatrets pop up forestilling blev vist d. 30. juni på Platform, Arts & Activism, Roskilde Festival 2023.

Foto: Lau Koeller, Sceneblog

SE MERE HER OM I AM GOLD