Anmeldelse: GRISELDA // Concerto Copenhagen & Den Kongelige Opera, Gamle Scene

⭐⭐⭐⭐

Marlene Metzger fra Young Artist programmet stråler i barokoperaen GRISELDA.

Selv om de excellente kontratenorer Ray Chenez og Christopher Lowrey synger smukt op mod Terrence Chin Loys kongelige tenorstemme, er det den tyske sopran Marlene Metzger der tager prisen for aftenens bedste præstation rent dramatisk. For i Verdi og Goldonis misogyne barokopera GRISELDA er det bukserollen som den tvivlsomme charmør Ottone der når længst ud over scenekanten, i en meget klassisk og stramt iscenesat forestilling, hvor det egentlig er dirigenten Lars Ulrik Mortensen og Concerto Copenhagen der er det naturlige omdrejningspunkt.

Og hvor er det dog en nydelse at opleve Lars Ulrik Mortensen – dirigent og kunstnerisk leder af Concerto Copenhagen – siddende ved cembaloet, i fuld kontrol og symbiose med sit vidunderlige barokorkester.

GRISELDA – Noa Beinart, Terrence Chin-Loy. Foto: Maria Albrechtsen Mortensen.

Historien om kongen der finder sin brud – hyrdinden Griselda – i skoven, men behandler hende som skidt, og moralen om hvordan en kvinde altid skal stå ved sin mand, uanset hvor meget han mishandler hende, er både gammeldags og misogyn. Men iscenesætter Béatrice Lachaussée kæmper bravt for at ændre præmissen, og lade Griseldas tilgivelse af sin konge betyde noget andet, end hvordan den i mere traditionel opfattelse er blevet taget imod.

Instruktørens take er, at det ikke er for Kong Gualtieros skyld at Griselda tilgiver ham for hans modbydelige behandling af hende, det er for at genfinde sin egen indre fred – ikke for at behage kongen.

Béatrice Lachaussée kæmper således fornemt i sin iscenesættelse for Griseldas ret til at sige fra overfor Kong Gualtieros mishandling af hende, og både mezzoen Noa Beinart som Griselda, og den norske sopran Mari Eriksmoen som Costanza, giver de  kvindelige karakterer både kraft og karakter der understreger at ingen kvinde er født til at underkaste sig normer eller dyder.

GRISELDA – Terrence Chin-Loy, Mari Eriksmoen, Ray Chenez, Noa Beinart, Christopher Lowrey. Foto: Maria Albrechtsen Mortensen.

Men på Gamle Scene, i Amber Vandenhoecks konservative marmorscenografi, fremtræder både de kvindelige og de mandlige karakterer desværre ret konservativt og stillestående, hvorimod Marlene Metzgers Ottone suger al opmærksomheden til sig, og dermed hurtigt bliver et fikspunkt i forestillingen.

Men summa summarum – med et fremragende Concerto Copenhagen i graven, et nyt take på moralen, samt både kompetente og dramatiske vokalpræstationer på scenen, er det fuldt ud rimeligt at den fremsynede operachef Elisabeth Linton har sat Verdi og Goldonis GRISELDA på plakaten i 2025.

GRISELDA spiller på Det Kongelige Teaters Gamle Scene fra d. 4/5 – 13/5 2025.

Foto: Maria Albrechtsen Mortensen

SE MERE HER OM GRISELDA MED CONCERTO COPENHAGEN OG DEN KONGELIGE OPERA