Anmeldelse: DECADANCE #22 // Batsheva Ensemble, København Danser på Østre Gasværk

⭐⭐⭐⭐⭐

Dansefestivalen København Danser har denne gang skaffet en outstanding performance i fri leg og fantasi til Danmark – det er ren GAGA.

Det Israelske Batsheva Ensembles DECADANCE #22 er dansernes frie fortolkninger af koreografen Ohad Naharins modern dance koreografier fra før år 2000, eller som Festivalen København Dansers ledelse – Thomas Mieth og Ulrik Birkkjær – præsenterede aftenen til publikum i Østre Gasværk: Det er dansernes fantasi – i kombination med jeres.

Ohad Naharin stod som koreograf i spidsen for det verdensberømte Batsheva Dance Company i næsten 30 år, og da han i 2020 markerede sine første 10 år hos kompagniet med sin første DECADANCE, var det med uddrag af hans egne koreografier, skabt til kompagniet. Og siden er værket DECADANCE blevet nyfortolket af ensemblet hvert år, og genskabt i en collage af både gamle og nyskabte koreografier.

Samtidig har Ohad Naharin udviklet et nyt dansesprog – GAGA – hvor dansernes egne følelser og tanker kommer til udtryk big time. Og uden at skulle gøre mig til GAGA ekspert, kan jeg konkludere at dansernes frihed og lystbetonede frisættelse af energier, som er en grundlæggende tanke bag GAGA, gjorde oplevelsen af Batsheva Ensembles DECADANCE #22 til noget helt specielt.

Aftenen i Østre Gasværk udviklede sig i mange retninger, og de enkelte koreografier var lige så forskellige som de var udfordrende, men alle indeholdt de elementer af stærke følelser. Selv når en gruppe sort/hvid klædte dansere bød en håndfuld farverigt klædte publikummer op til dans, eller når de gennem ord og bevægelser præsenterede sig selv, eller når de nedbrød den fjerde væg ved at stille publikum afslørende spørgsmål, som skulle besvares ved enten at rejse sig op – eller blive siddende. Ensemblet var hele tiden på kanten af det humoristiske, men hele tiden i fuld kontrol.

Aftenens flotteste koreografi er efter min mening Ohad Naharins imponerende Echad mi Yodea, hvor 15 dansere sidder i en halvring på stole, klædt i sorte jakkesæt med hvid skjorte, sorte støvler og sort hat – præcis som ortodokse jødiske mænd. Sangen Echad mi Yodea er oprindeligt en sang skabt til påske for at lære jødiske børn om jødedommens tretten elementer, men hele det kraftfulde indtryk som danserne leverer gennem Naharins koreografi skaber et uigendriveligt magtrum, som er mere skræmmende end det er fremmende for indlæring. En for traditionelle danske påsketraditioner meget usædvanlig fejring af påsken, men påsken har jo i jødedommen en ganske anden betydning – befrielsen fra slaveriet i Egypten – så det insisterende i Naharins koreografi, samt ensemblets kraftfulde fællessang I himlen og på jord, giver både kuldegysninger og indgyder respekt.

Det føles som et opgør – og netop gennem Ohad Naharins frisættende GAGA metodik får de unge dansere mulighed for at gøre op med deres regelfyldte barndoms rituelle verden. Vanvittig stærk oplevelse i Østre Gasværk.

Alt i alt er Batsheva Ensembles DECADANCE #22 en uovertruffen oplevelse af frisatte følelser og stramt koreograferet leg – igen en stærk oplevelse skaffet til landet af dansefestivalen København Danser.

Batsheva Ensembles DECADANCE #22 danses på Østre Gasværk d. 27-28. maj, og har været udsolgt i lang tid, men København Danser har adskillige andre fine ting på programmet i den kommende tid – so stay tuned.

SE MERE FRA KØBENHAVN DANSER HER