TÈTE DE LOUISE ALENIUS // Eighteen Gallery

⭐⭐⭐⭐⭐

One on one oplevelse med Alenius i øret.

At komponisten Louise Alenius vil formidle sin kunst så direkte og personligt som muligt, og derfor ofte ender med et kunstværk der gives videre til modtageren ved en en-til-en performance, er ikke det samme som at være elitær, eller at udelukke nogen fra sin verden. Det er blot en konstatering, at den enkelte gæst i Louise Alenius’ vidunderlige verden, er en modtager af en udsøgt oplevelse af luksus – en oplevelse der er udvalgt lige præcis til dig.

Jeg har altid tænkt meget på, hvordan en komponists hjerne mon arbejder – hvordan den kunstneriske del af de små grå celler interagerer med den logiske og arbejdsomme del af hjernen. Og specielt Louise Alenius’ hjerne, som tidligere har skabt værker som den skræmmende opera SILENT ZONE, og de smukke korværker med KORAGE, hvor en-til-en konceptet også blev udforsket i serien PORØSET på Det Kongelige Teater, er en hjerne jeg altid gerne har villet komme ind i.

Og det er netop hvad man kunne komme, på V1 Gallerys lillesøster EIGHTEEN i kødbyen, hvor Louise Alenius med TÈTE har skabt en 3,5 meter høj koncertsal i træ, formet som hendes hoved. En enkelt gæst er der plads til, og hvis man lytter godt efter, så vil man mærke Louise Alenius kravle på hjernebarken.

De optagede toner i Alenius’ komposition samstemmes med hendes live vokal, og når man uundgåeligt lukker øjnene, er man i en magisk verden af toner og fornemmelser, der i den minimale koncertsal bliver understøttet af komponistens fysiske tilstedeværelse. Louise Alenius har med TÈTE skabt et eksklusivt værk, der inkluderer gæsten i en grad der måske kan virke intimiderende på nogle, men som skaber en helt unik samhørighed mellem komponisten og sit publikum.

Det er Louise Alenius’ præinspillede ETUDER der afspilles i TÈTE, men komponisten har med egne ord skabt den magiske hovedskal som ”beskyttelsesrum for idéer”, og tanken er at også andre kunstnere skal kunne komme tættere på deres publikum, og forhåbentlig lade deres kompositioner blomstre.

Stor ros til V1 Gallery & EIGHTEEN for at understøtte denne hybrid af banebrydende kompositorisk kunst, og kæmpe ros til Louise Alenius, for endnu en gang at udforske tonaliteten, og tage forbindelsen mellem kunstner og modtager til nye højder. Eller dybder.

Foto (taget med lukkede øjne): Casper Koeller, Sceneblog

SE MERE