SEX // Aveny-T

⭐⭐⭐⭐

Men det betyder ikke, at man skal gøre noget ved det

Den ikoniske replik fra tv-serien SEX, da Cat – som er kæreste med Simon – bliver presset til at indrømme hun er tiltrukket af en anden, er selvfølgelig også med i teaterforestillingen SEX på Aveny-T. For Leo Mendes, hoved forfatteren og skaberen af tv-serien på TV2 PLAY, er også iscenesætter på Aveny-T, hvor fokus på det besværlige og uskønne sex er bibeholdt.

Historien handler kort fortalt om Cat, der på trods af hendes faste forhold til Simon, falder for Selma – og udlever alt det hun intuitivt føler hun mangler i forholdet med Simon. Selma og Cat er kollegaer på Sex-linjen, hvor de rådgiver unge om sex, og forestillingen handler lige så meget om den store forskel der er på Cats indlevende og empatiske måde at rådgive andre på, og den forvirrede Cats ageren i det virkelige liv. For Cats drømme, sexdrive, og forholdsvis egocentriske måde at leve på, sårer både venner og kærester.

Leo Mendes dimitterede som manuskriptforfatter fra Den Danske Filmskole i 2021, og har med tv-produktionen således allerede en solid succes på CV’et, men den altid søgende Mendes vil mere – og et tilbud fra den daværende teaterdirektør Jon Stephensen om at iscenesætte SEX på Aveny-T, skal selvfølgelig afprøves. Og netop det med at afprøve, at afsøge, og udvikle teater for generationen der skal tage over, når vi andre snart ligger under mulden – det er Aveny-T’s raison d’etre. Både tidligere, og nu under Marianne Klints ledelse, med hendes medbragte Momentum-model – de skiftende kunstneriske ledelser.

Vi havde ikke mere ansvar for hinandens sexlyst

Forestillingen SEX er Leo Mendes’ debut som sceneinstruktør, og på trods af selvsikkerheden der ligger i at arbejde med sit eget manuskript, eksperimenterer de i scenekunstens muligheder. Mendes kaster sig f.eks. ud i et lettere performativt greb, når hovedpersonen Cat opgivende bliver fanget i et spind af slim på scenen, med vellystige faune luskende i skyggerne. Min unge medanmelder mente det var for meget når man blev nødt til at lede efter grunden/meningen med slimen, men som jeg ser det, er Leo Mendes blot et stjerneskud der afsøger veje og muligheder.

Og Leo Mendes lykkes rent faktisk med at tage sin historie ind på scenen. Det er et hold af unge, forholdsvis uprøvede skuespillere der spiller de fire karakterer på scenen i SEX, og der er ingen tvivl om, at hvis Clara Dessau, Hanin Georgis, Nina Rask og Nanna Eide havde haft en erfaren personinstruktør til at svinge pisken over dem, så ville deres karakterer have stået tydeligere frem. De ville sandsynligvis også være blevet tvunget til at tale så højt, klart og tydeligt, at de ikke skulle bruge de lidt skrattende microports som der nu bliver brugt. Men de fire spillere har hverken Ghita Nørbys 200 års erfaring, eller Preben Kristensens overdrevent store repertoire og mange års stemmetræning bag sig.

Men spillerne i forestillingen SEX har noget Nørby, Kristensen og de andre koryfæer kun kan drømme om – de er unge, de har mod på at blive formet af Leo Mendes, de er frygtløse og uden fordomme. Og på samme måde kaster Leo Mendes sig ud i arbejdet som teaterinstruktør – uden frygt, og uden fordomme.

Min unge medanmelder mente at forestillingen SEX skulle have fem stjerner, og selv om det helt klart er hans generation forestillingen taler til, er det den gamle anmelder der får det sidste ord. Leo Mendes’ uregerlige og fordomsfrie forestilling SEX får fire store stjerner fra Sceneblog. Keep on rocking the boat – vi glæder os til at se mere fra Leo Mendes’ side.

Foto: Zuhal Kocan

SE MERE HER