SANDHED OG KONSEKVENS // Teatret ved Sorte Hest

⭐⭐⭐⭐⭐

Sarkasmen bobler lystigt i Vinterbergs jacuzzi.

Så husk at vække mig næste gang

Perfiditeterne svirrer igennem luften, og Sarah Bobergs alkoholiserede Elisabeth replicerer lynhurtigt, når Niels Ellegaard som den fiaskolatente ægtefælle Jens forsøger at tale deres sexliv op. I det hele taget er der ingen der går ram forbi, når Elisabeth ved sin 50års fødselsdagsmiddag åbner op for alle sluser, og det klassiske familiegnubberi går over i decideret ødelæggende adfærd.

Anette Støvelbæk er fremragende som Elisabeths søster Julie, der til Elisabeths store ærgrelse har fundet lykken med en rig mand, og derfor også ender på skafottet ved Noréns familie middag hvor ingen skånes. Men er hun nu så lykkelig med Mikael, den rige og succesfulde businessmand som spilles af Peter Oliver Hansen, og med sit skræddersyede tøj og macho stilen har sofaens bredeste smil?

Maria Vinterberg har igen budt en af de tunge drenge op til dans, når hun iscenesætter Lars Noréns SANDHED OG KONSEKVENS, et ætsende hverdagsdrama om alle de konflikter der ligger under overfladen når familien samles. Og igen har Vinterberg ramt plet med en iscenesættelse der hylder det absurde i spillet mellem mennesker, og lader de fire skuespillere folde sig helt ud. For kvartetten med Sarah Boberg, Niels Ellegaard, Anette Støvelbæk og Peter Oliver Hansen får lov til gå helt til stregen, helt derud hvor vi som publikum sidder og krummer tæer, holder åndedrættet tilbage og venter, for til sidst at knække sammen i grin over den ublu udlevering og sarkastiske tone.

Man kan ikke holde op med at drikke, før man har drukket ud

Det er scenograf Marianne Nilsson der lader sofaen fylde hele scenerummet som en firlænget bondegård, og med en sofas inviterende ydre, men lumske funktionalitet, er det en perfekt ramme for både sex og slagsmål, og ikke mindst de utallige måder og konstellationer som fire personer kan udnytte en sofa på.

Det sagt, så spiller undulaten Benny (fra ABBA) en vigtig rolle i sit bur som hænger i et tilstødende rum, og kun bliver hidkaldt som stemningsløftende medspiller I dramaet. Men netop den slet skjulte tilstedeværelse af en verden udenfor, er nødvendigt for dynamikken i en fortættet atmosfære, hvor skilsmisser og trusler kræver en nødudgang for ikke at blive for påtrængende.

Maria Vinterbergs SANDHED OG KONSEKVENS, hvor det ikke er et enten eller, men et og, hvor man må stå på mål for sine ord og handlinger, er absurd teater på højeste niveau.

Foto: Robin Skjoldborg

SE MERE HER

En tanke om “SANDHED OG KONSEKVENS // Teatret ved Sorte Hest

Der er lukket for kommentarer.