PLEJER ER DØD – KALINKA // Uppercut Danseteater, i Dansekapellet

⭐⭐⭐⭐

Djævlen ligger i detaljen, og hos den gudsbenådede koreograf og iscenesætter Stephanie Thomasen er det krøllen på halen, der afslører de sande følelser – for hvor er det dog en magisk trilogi hun har skabt med først PLEJER ER DØD – SAMBA, siden PLEJER ER DØD – LIMBO, og nu PLEJER ER DØD – KALINKA. Den følelsesmættede trilogi om svinets færden og udvikling som billede på mennesket, er rasende godt set, og forestillingen PLEJER ER DØD – KALINKA lever både som enkeltstående forestilling, og som del af trilogien, fuldt ud op til Uppercut Danseteaters høje niveau.

I PLEJER ER DØD – KALINKA følger vi hovedkarakteren Pig på rejsen gennem demokratiets op- og nedture, og ikke mindst møder vi de farlige folk – de selverklærede demokrater, der i det skjulte modarbejder alt hvad der dufter af medbestemmelse og demokrati, og hustler sig igennem livet med alt hvad der kan trækkes af svindel og humbug.

Russiske rytmer breder sig i det dunkle scenerum, og ja, som navnet Kalinka antyder, så er det pludseligt grusomt aktuelt når vi følger de russiske banditters fusk med stemmerne. De stemmer som publikum pænt har afgivet ved forestillingsstart, og de stemmer som nu bruges til at legitimere hvad styret bestemmer skal ske.

Valgflæsk har været spist i Danmark i hundreder af år

PLEJER ER DØD – KALINKA er dunkel, sørgmodig og til dels kynisk – men Stephanie Thomasen formår at tryllebinde med sin koreografi, der sammen med Alexander Skjold Henriksens ekstraordinære rytmer gør scenograf Johan Kølkjærs kontrastfulde scenerum til et fjernt sted, man meget gerne vil hjem fra hurtigt. Og det er ikke kun fordi man som publikum først skal stå op i mørket, og siden sidde på rygløse bænke (sagde den gamle sure anmelder).

Men dansen vinder til sidst. For Uppercuts fantastiske ensemble er efterhånden så sammentømret en enhed, at når de bevæger sig sammen på scenen, i pæne sorte jakkesæt med deres lyserøde grisehaler stikkende ud, så virker de som en bølge af fælles følelser, som et unisont skrig til himlen. Og netop denne præcist koreograferede bølge af bevægelser, som er resultatet af ensemblets fælles kraft, er en af Uppercuts fornemste bedrifter i deres nu 40 år lange historie. Fornemt – og tillykke med jubilæet.

PLEJER ER DØD – KALINKA spiller på Dansekapellet fra d. 22. september til d. 2. oktober 2022.

Foto: Kenneth Nguyen

SE MERE HER