ODYSSEEN // Skuespilhuset, Det Kongelige Teater

⭐⭐⭐⭐⭐

Denne nats mørke vil aldrig få en ende

Den ekspressive kunstner Anja Behrens tager livtag med Homers ODYSSEEN med et brag, hvor scenografen Nathalie Mellbye lader tonerne veksle mellem det kolde metalliske stål, og det uundgåeligt varme røde blod. Er Odysseus en helt eller en massemorder? Ensemblet på Mellemgulvet i Skuespilhuset er Odysseus alle som en, for hos Behrens er Odysseus alle – og ingen.

Som intro står slagtøjsspilleren David Hildebrandt som en klippe på scenen, hjelmklædt og med stikkerne fremme på trommeskindet – klar til at tage imod enhver der vover at trænge ind gennem Trojas porte. Og med voldsomme trommehvirvler tager han og de fem ligeledes hjelmklædte skuespillere imod publikum i Skuespilhuset. Scenen er sat for instruktør Anja Behrens’ fortælling om Odysseus, frit baseret på Homers heltedigt Odysseen, iblandet tekster af John von Düffels og Alexandra Moltke Johansen.

Men hvor Odysseus i den klassiske fortælling er en helt, er han hos Anja Behrens manden der i sin søgen efter hjemmet, snarere ender som en massemorder. Og det bliver han konfronteret med gennem hele forestillingen, hvor alle hans gerninger fra den klassiske fortælling bliver fortalt gennem Behrens øjne – kampen med kyklopen, sirenernes sang til søs som bliver overvundet ved at være surret fast til masten, det skæbnesvangre møde med troldkvinden Kirke hvor hans mænd bliver forvandlet til dyr, samt det legendariske trick hvor Odysseus smugler soldater ind i Troja gemt i en hesteskulptur, så de kan udslette trojanerne.

Gerningsmænd bliver helte, så snart de skriver deres sange

Blodet danser på trommeskindet når Karin Heinemeier i heksameter deklamerer sine heltegerninger – Anja Behrens ved hvordan hun med simple men effektive greb får budskabet frem. Og hele det velspillende ensemble, der ud over Karin Heinemeier udgør Karen-Lise Mynster, Benjamin Kitter, Nanna Skaarup Foss og Alvin Olid Bursøe, taler med én stemme – både som kor og i monologer – i denne kontante afregning med en af historiens største myter og helte.

Og hvilket overskud at iscenesætte fortællingen om massemorderen Odysseus med en kapacitet som David Hildebrandt som komponist og aktiv medspiller på scenen. Percussionisten, der bl.a. huskes for hans uigennemtrængelige og inciterende støjformidling i Lou Reeds Metal Machine Music i 2020, da han med Athelas Sinfonietta gav værket nyt liv i Den Sorte Diamant, giver ODYSSEEN endnu et lag uafviseligt ubehag – på den fede måde.

ODYSSEEN spiller i Skuespilhuset på Det Kongelige Teater fra d. 23. april til d. 4. juni.

Foto: Emilia Therese

SE MERE HER