⭐⭐⭐⭐⭐
”Fra Jesu fjæs og frem”
Klimakamp og kapitalismekritik, historieskrivning og kampen for eftermælet – grundessensen i Christian Lollike og Anders Thrue Djurslevs MUSEUM FOR FREMTIDEN er hverken ny eller overvældende provokerende, selv om truslen om verdens undergang dominerer den smukke performance på Sort/Hvid. Til gengæld er den tværkunstneriske tanke gennemført, og dramaturgien der gennemsyrer rejsen gennem museet formidabel.
Som publikum i MUSEUM FOR FREMTIDEN bliver man holdt i kort snor, med ordrer om at smide skoene, tage lyttebøffer på, og ellers lytte nøje efter instrukserne fra den bekymrede kustode, der ikke kun – som i et almindeligt museum – er nervøs for museets udstillede artefakter, men også for verdens og menneskets udvikling som den har formet sig i tiden fra Jesu fjæs og frem.
Med teknikken i øret og åbent sind går vi igennem udstillingslokalerne på museet, udstyret med kunstinstallationer af Ferdinand Ahm Kragh og Helene Nymann, samt den dansk/østrigske kunstnerduo Studio ThinkingHand med Rhoda Ting & Mikkel Dahlin Bojesen, der alle sættes verdens udfordringer under lup, hvad enten det er mikroorganismernes oversete betydning for jordkloden, den væbnede kamp mod fossilkapitalisterne, eller det mest grundlæggende i vores forståelse af verden; menneskets selvopfattelse.
Den kuratoriske udstillingspraksis som forskningsprojekt, sammen med Christian Lollikes fornemmelse for sne – læs nutiden – er på Sort/Hvid endt med et komplekst, tæt, og smukt udført samfundskritisk værk.
MUSEUM FOR FREMTIDEN kan besøges på Sort/Hvid i perioden 3.-25. juni 2022.
Foto: Emilia Therese