⭐⭐⭐⭐
Tal lyver ikke.
Tue Biering har med sædvanlig grundighed kastet sig over et uundgåeligt emne i vores samfund, som trænger til et nærmere eftersyn. Statistikker. Ikke fordi statistikker er forkerte, men fordi statistikkernes tal ikke rigtigt bider på de fleste, når de ”bare” står i en tabel og blinker.
Så hvad må være den bedste måde at fortælle om statistikkerne for vores børns fremtid? At fortælle det med levende børn! Så Freja Rault-Lykkeberg og Fix & Foxy har castet 22 helt almindelige – men repræsentative – børn fra generation Z, alle mellem 10 og 14. Børn som i forestillingen MOD ALLE ODDS på Betty Nansen Teatret sætter kroppe og ansigter på tallene fra Danmarks Statistik.
Når forestillingen starter, samles børneflokken på den nøgne scene, og ligner fra start af bare en tilfældig skoleklasse. De smiler lidt betuttet til publikum, og står lidt nervøst og tripper. Så sætter en af ungerne sig ved en pult i siden af scenen, og begynder at læse op af statistikkerne.
Gruppen af repræsentativt udvalgte børn begynder at bevæge sig i forhold til de oplæste tal, og snart står de delt op, præcis som vores samfund er inddelt; underklasse, arbejderklasse, middelklasse, højere middelklasse, samt eliten – overklassen. Helt uden ord, blot med skilte som fortæller hvor børnene kommer fra.
En ny statistik bliver læst op, og børnene begynder lydigt og ordløst at vise hvad tallene fortæller de er nu, og hvad de forudsiger børnene vil ende med at være som voksne. Hvad de får af jobs, hvem de bliver gift med, hvem der bliver skilt, hvordan deres liv kommer til at forme sig, hvem der får en depression, hvornår de dør osv. osv..
Statistikkerne fortæller hvad det betyder for børnenes udvikling, når hjemmet er økonomisk velstillet, eller fattigt. Hvordan søvn, nærvær, og forventninger påvirker barnet. Hvad kulturel kapital betyder for udviklingen, og hvor længe drengen fra underklassen med en forælder i fængsel, kommer til at sidde inde i sit voksne liv.
Og børnene rykker rundt, står i grupper, og står alene. Siger af og til ord og sætninger fra statistikkerne, som de fleste af dem aldrig har brugt før. Men de rykker lydigt rundt, og viser med al tydelighed, hvordan vores samfunds nuværende form låser mennesker fast i mønstre, der praktisk talt er umulige at komme ud af.
Ligesom Biering brugte prostituerede i forestillingen PRETTY WOMAN A/S om købesex, og bragte virkelighedens internet trolde – tastaturkrigerne – ind på Den Frie i værket HADETS SANGE, så bruger han i MOD ALLE ODDS, virkeligheden i statistikkerne – børnene – til at skære ud i pap, hvordan vores samfund hænger sammen. Man kan ikke bare lade være med at læse videre i statistikkerne om børn i samfundet, som når man sidder med en bog. På Betty Nansen ER det børnene vi ser foran os.
Børnene der nydeligt, men skræmmende, bliver koreograferet til at indtage deres pladser i statistikken.
Jeg så Fix & Foxys forestilling med Sceneblogs yngste juniorkorrespondent på 14 år, og jeg har aldrig set ham sidde så stille. MOD ALLE ODDS er den voksenforestilling du bare skal have dine store børn med ind til. Det er ikke behageligt – det er vigtigt.
Foto: Søren Meisner
En tanke om “MOD ALLE ODDS // Fix & Foxy på Betty Nansen Teatret”
Der er lukket for kommentarer.