⭐⭐⭐⭐
Iza Mortag Freund er Anker, der som jægeren tænker på hvor han skal skaffe det næste måltid mad fra. Maria Carmen Lindegaard er fortælleren, der som en bogholder ikke lader et eneste af Ursula Scavenius’ ord slippe væk, og Siff Vintersol er Sabina, der som menneskehedens sidste håb naivt stadig tror på overlevelse.
Sydhavn Teaters LUNA SECONDA er blevet dystopisk horrorfiktion lige hjem i stuen, hvor Scavenius’ anden fortælling fra hendes debutroman FJER, bliver sluppet løs som digitalt værk i hænderne på instruktøren Mille Maria Dalsgaard.
For et år siden dissekerede Dalsgaard hele FJER under den fem måneder lange liveperformance FuturX, hvor LUNA SECONDA selvfølgelig også fik en intens og grundig undersøgelse i P44 – Sydhavn Teaters performancelaboratorium. Men i den nu gennemarbejdede version, hvor værket er blevet 100% digitalt, høster det innovative teater i Sydhavnen frugterne af arbejdet, og præsenterer Ursula Scavenius’ eksplicitte omgang med kød, lyst og død, i en gennemført postapokalyptisk forestilling.
Du bliver lukket ind i et fuglereservat, i en oversvømmet verden hvor månen har født en anden måne, og hvor lugten af døde dyr og brakvand fylder næsen. Parret Anker og Sabina kæmper en desperat kamp for at overleve, og tanker omkring død, fødsel, sult og sindssyge svirrer i luften, mens fortællerens afbalancerede stemme guider os igennem Scavenius’ strukturløse mareridt.
De kører forbi to sammenviklede æselføl der hænger fast i pigtråden
Maria Carmen Lindegaards fortællerstemme er dominerende, men både Iza Mortag Freund og Siff Vintersols personificeringer af de to skæbner i en verden af udefinerbart kaos, skinner igennem skærmen som fortjent. Kameraet bæres ind og ud af scenerne som en nysgerrig lurer, og Malik Grosos nærmer sig som formidleren en gameshow-host på stoffer. Fiffigt greb, da han også på et tidspunkt smider masken, og opfordrer tilskuerne til at ringe til ham, for at opleve verden to minutter før resten af menneskeheden. Og et fint greb fordi det øger oplevelsen af at det virkelig er livestream – men også fordi den glimmerbeklædte charmør gør de fortabte skæbner i fortællingen endnu mere sølle.
Som publikum til det digitale værk bliver du taget imod af en værtinde i foyeren, der med smil og rolig stemme hjælper dig på plads i skærmens verden, og på samme måde, kan man efter forestillingen hænge ud i en virtuel foyer, hvor man kan drøfte oplevelsen – eller hvad man nu har lyst til. Helt klart en cool ekstra dimension til livestreams, som mange teatre med succes kunne kopiere.
Sydhavn Teaters LUNA SECONDA – Digitalt Værk tager et stort skridt i scenekunstens digitale verden.
Foto: Casper Koeller, Sceneblog (Skærmbillede)