⭐⭐⭐⭐
”Det begyndte med regnen”
Niels Erlings åbning af Vol.13 sæsonen Undergangen er forestillingen KRISE, som lægger lovende ud med scenograf Lise Marie Birch imponerende ombygning af Momentum til regnskov, med uvejsom jordbund og bregner i hobevis. Tre mennesker sidder i det dampende grønne landskab hvor den svenske dramatiker Jörgen Dahlqvists KRISE tager sit udgangspunkt, og skuespillerne Jakob Femerling Andersen, Mette Gregersen og Emma Silja Sångren tager dybe vejrtrækninger mens de kigger på publikum.
Når Momentums nyudnævnte kunstneriske leder Niels Erling har sat sig noget for, så bliver det ikke gjort halvt, og ud over at tage Undergangen som tema for hele sæsonen, så er forestillingen KRISE da også opdelt i ikke mindre end fem akter og en epilog, hvor alle facetter af verdens kriser bliver taget under kærlig behandling, og tankerne både før, under og efter en katastrofe bliver italesat.
Udgangspunktet er som sagt en frodig regnskov, hvor de tre eneste overlevende efter syreregnen forsøger at finde meningen med det hele, og Jack, Grace og Justine (alle karakterer fra Lars von Triers filmverden – Jack fra The House That Jack Built, Grace fra Dogville og Justine fra Melancholia), er klar til at fortælle os sandheden om hvorfor verden er endt som den er.
”Folk falder om i smerte, når de bliver ramt af de ætsende dråber”
Alle tænkelige grunde til at verden er endt med undergang bliver fremlagt, og i KRISE er der ingen berøringsangst, så reference på reference lægges på fortællingerne om hvem der kan have skylden for kaos på jord. En af de bedste er i min optik den unge journalist der går tur med sin lille hund, og begynder at svede fordi en stjerne er på uundgåelig katastrofekurs mod jorden – for en mand der vokset op med Tintin og den mystiske stjerne, er det guld værd. For selvfølgelig handler det om at gamle kloge mænd har regnet ud hvornår og hvordan den rammer – og gamle kloge mænd kan jo ikke tage fejl, vel?
”Sådan en som hende – hun gifter sig tidligt, og får masser af børn. Jeg kan ikke engang finde en kæreste”
Nogen giver børnene på Sjælsmark skylden for regnen og katastrofen, andre mener klimakrisen er nærliggende, men også Anders Fogh Rasmussen og George Bush’s politik bliver udskammet. De überkorrekte svenskere får også et hip, og selv #metoo og kampen mod de hvide ciskønnede midaldrende mænd får en tur i vridemaskinen.
”Uanset hvad de har sagt om bryster og granatæbler – så har jeg dårlig smag i munden”
De tre skuespillere Jakob Femerling Andersen, Mette Gregersen og Emma Silja Sångren spiller bogstaveligt talt røven ud af bukserne i forestillingen, og lægger saft og kraft i både de afdæmpede og mere reflektive samtaler og scener – som dem om Anders Fogh Rasmussen der er tilbage ved magten som generalsekretær for NATO, og de mere hardcore scener, hvor tortur og voldtægt indgår som del af den eneste rigtige endlösung på jordens krise – at udrydde menneskeheden (børnene først). Skønt vol. 13 ensemble på Momentum, dem glæder jeg mig til at se mere til.
Jörgen Dahlqvists tekst er stor, tung og omfangsrig, og vil næsten ikke give slip, men 15-20 minutter mindre i regnskoven ville ikke skade pointen. Den er trods alt skåret ud i bregner.
Men Niels Erlings KRISE er en 90 minutters veludført regnskovs tour de force af Jörgen Dahlqvists krisetekst om årsag og skyld, om fornuft og panik.
Sceneblog har allerede booket DSB billetten, og ser frem til Niels Erlings Vol. 13.2, KATASTROFE.
Foto: Martin Høyer Poulsen
En tanke om “KRISE // Vol 13.1, Teater Momentum”
Der er lukket for kommentarer.