HÜBBERIET 1 – DANMARK // Gamle Scene, Det Kongelige Teater

⭐⭐⭐

HÜBBERIET? Det er også mig.

Sådan siger Balletmester Nikolaj Hübbe om aftenen hvor alt kan ske. Den nådesløse chef og passionerede ballettoman med det store hjerte har fået frie hænder til at lege, eksperimentere og til at skabe et personligt rum hvor alt kan ske. Så det er med åbent sind man må sætte sig til rette på Det Kongelige Teaters Gamle Scene.

Denne gang har Nikolaj Hübbe kastet sin kærlighed på sit fædreland, og med HÜBBERIET 1 – DANMARK har han sammensat et par timer med forskelligt guf fra meget forskellige hylder. Nikolaj Hübbe havde inddelt aftenen i to – og indledte med en lille teaser – en pas de sept – fra August Bournonvilles Et Folkesagn. Og hvad kunne også være mere passende, end klassikeren fra balletmesteren der insisterede på at man udtalte hans navn med tryk på første stavelse, så det oprindeligt franske navn Bournonville blev til Bournonville.

Efter de syv danseres trin entrerede Hübbe selv scenen til en lille passiar med Liv Thomsen, journalisten fra Historieselskabet, der har en ny TV-serie undervejs. En serie der tager udgangspunkt i under Danmark, i sex, vold og død. Hyggelig passiar der blev fulgt op af en videoteaser for programmet – ikke specielt nyt eller overraskende – men heller ikke uinteressant.

Uinteressant var det bestemt heller ikke i næste indslag, hvor Hübbe havde taget Holly Dorger og Ida Praetorius med på en improviseret demonstration af ballettrin, og her demonstrerede forskellene mellem Bournonville og George Balanchine. Skæg ide, og de to ballerinaer var helt med på spasen.  

Afslutningen på aftenens første afdeling var trubaduren Carl Emil Petersen fra Ulige Numre, der gav et par af hans bedste, ikke mindst ”Frit Land” der lige er blevet optaget i Højskolesangbogen.

Anden afdeling af HÜBBERIET 1 – DANMARK var lige så ujævn, og begyndte med et uddrag af Marijana Jankovic’ ellers så fremragende film MAJA. Storartet film, men jeg savnede lidt perspektivering.

Og aftenens romantiske indlæg stod Ida Praetorius og Alexander Bozinoff for, med deres pas de deux fra Gregory Deans smukke helaftensballet BLIXEN. Den kan man ikke se for meget, og pas de deux’en i de Out of Africa inspirerede klæder var da også klart topscoreren hos min knap så balleterfarne ledsager.

Vi forlod dog hurtigt ballettens verden igen, da rapperen Per Vers overtog scenen med et af hans kendetegn, en rap kreeret på stedet fyldt med ord fra salen. Sjovt og kompetent eksekveret, men rent stemningsmæssigt måske lidt for aparte placeret mellem en romantisk BLIXEN ballet, og så aftenens afslutning, 3. sats fra AUGUST 2.0 – en helt ny ballet af Dinna Bjørn og Nikolaj Hübbe, inspireret af Bournonvilles trin.

Det er nærliggende at tro at HÜBBERIET er en balletaften, men det er det ikke, det er balletmesterens eksperimenterende form for talkshow, så det er vigtigt man ikke forventer en stor balletaften når man køber billetter. Og alt i alt var HÛBBERIET denne aften en lidt rodet affære, hvor det virkede som om programmet var sammensat efter det forhåndenværende søms princip. Men ok – med to glas rosé og lidt tilbagelænet positiv indstilling fik vi da oplevet lidt af hvert.

Foto: Christian Als

SE MERE