GHOSTING // Corpus i A-Salen, Det Kongelige Teater

⭐⭐⭐⭐

Kunst skal være udfordrende, kunst skal kommunikere, og der skal være idé, mening og tanke bag et kunstværk. Men kunst behøver ikke at være behagelig, forståelig, eller være inkluderende.

 

Det Kongelige Teaters splint i tåspidsskoen, Tim Matiakis’ dansekompagni Corpus, har denne gang allieret sig med en af Tysklands mest eksperimenterende nye koreografer, Sebastian Matthias. Og sammen med den svenske komponist Ida Lundén, og den japanske visuelle kunstner Masaru Iwai, har de skabt værket GHOSTING, hvor de har udforsket den virtuelle verden, og eksperimenteret med lyd og billede, baseret på hvad vi oplever gennem vores liv på digitale medier.

Lurking, trolling, ghosting. Det er fænomener der i 2018 er en uundgåelig del af manges hverdag, og cadeau til Corpus for at tage det skridtet videre, og tage det under deres eksperimenterende kappe, med de kunstneriske friheder det selvfølgelig giver.

GHOSTING i A-Salen, langt inde bag Gamle Scene på Det Kongelige Teater, er en udfordrende tour de force i en til tider uforståelig verden, men også et bud på en selvransagelse, hvor oplevelsen for hver besøgende vil være forskellig fra de andres. Fra dans, bevægelse og intimitet i et 40 graders varmt telt, over lurking i et hjørne via et skærmbillede med direkte streaming fra scenerummet, til kamppladsen, hvor relationer skabes IRL med samtaler der tager form på gulvet, i et telt, i en dans, i et knus.

Mens rummet er fuldt af elektroniske meditative toner, bliver begivenheder og kommentarer tegnet ind i den filmede virkelighed på skærmen, som løbende bliver streamet til publikums åbne smartphones. På scenegulvet bliver flirtende øjne afløst af onde blikke, og pludselige aggressive pust mærkes i nakken. Danserne kommer provokerende tæt på, mens musikken bliver larmende, voldsom, truende.

”It’s all a negotiation”

Sebastian Matthias har helt klart en idé med koreografien, og som man kan høre på interviewet herunder, så mener han at dansen og værkets form tager udgangspunkt i en form for forhandling med publikum. I en interaktiv performance er det klart at oplevelsen bliver farvet af den enkelte publikummer, og jeg følte desværre ikke der blev etableret en relation, som var stærk nok til at jeg kunne mærke fænomenet ghosting efterfølgende. Men jeg noterede bestemt andre publikummer, der med salige smil havde opnået en form for forhold, der så igen kunne nedbrydes.

At alle skulle have deres smartphone med som medie, var en udfordring på godt og ondt. Men livestreamingen var et rigtig fint element, fordi den netop var så tilpas forstyrrende, at den fik mig ud af min comfort zone. Er jeg nærværende på min mobil? Gik jeg glip af noget? Skete der noget udenfor teltet?

GHOSTING er et samarbejde med kunstmessen CHART, og som at træde ind i et levende kunstværk. Og værket skal helt klart ses og opleves som et kunstnerisk eksperiment.

Corpus skaber dans, in your face & in your mind.

Foto & film: Casper Koeller / Sceneblog

SE MERE

Interview med Sebastian Matthias: