GAL KONGE PÅ SPRITTEN // Aalborg Operafestival 2022, i Brænderitårnet på Spritten

⭐⭐⭐⭐⭐

Bare navnet er nok til at stoppe op, og vende dig om. Og lige som en ansøgning, der jo bare skal få dig videre til en egentlig jobsamtale, så er både titlen, og stedet – Brænderitårnet på Spritten – så tilpas langt ude, at undertegnede havde forestillingen på min must see liste.

Jeg har før set aftenens hovedværk Eight Songs for a Mad King, i 2019 på Copenhagen Opera Festival, hvor Johan Klint Sandberg satte værket iscene med Sten Byriel i titelrollen, og var allerede der forundret over det sats på det umulige, som komponisten Peter Maxwell Davies insisterede på at gennemføre.

Og når festivalleder Peter Rønn så får ideen om at opføre værket, sammen med tre mindre, men mindst lige så udfordrende værker, og Sprittens ejer Martin Nielsen er med på idéen om at opføre forestillingen i Brænderitårnet på Spritten, så er rammerne for noget helt ekstraordinært til stede.

Og det viste sig også i overvældende grad, at de monstrøst store kedler og afskallede vægge passede perfekt til fortællingen om King George III, der blev spærret inde i et fugletårn af sin søn da han blev syg med både demens og skizofreni, og endte med at blive både blind og døv. Og nu også gal af indespærringen i tårnet.

Men kongen må vente, for første halvdel af aftenens avantgarde program var en uropførelse af Connor McLeans Swallowing my teeth, der starter som en spinkel stemme på balkonen, med uendeligt lange toner, afsluttet med en tekst-bid som først kommer frem når Gustav Johannson ikke kan holde tonen længere. Kort sagt på det tidspunkt hvor han ikke længere har noget luft tilbage, men alligevel formår at støde ordene ud. Og det er ingen tilfældighed at det er den svenske bas der synger partiet, for netop disse evner er grunden til at Connor McLeans værk er tilegnet Gustav Johannson.

Og med den smukkeste efterklang i Sprittens Brænderitårn, bliver McLeans værk – om tidspunktet hvor man er halvvågen, og desperat forsøger at slippe ud af et mareridt – leveret af Gustav Johannson som aftenens første store præstation i Aalborg Operafestivals midnats arrangement.

Efter Swallowing my teeth følger en mere sart fortolkning af avantgarde, nemlig 90årige Per Nørgårds I Ching, 3. sats The Gentle, The Penetrating, som med ekstrem præcision og indleven bliver spillet af Audun Larsen på sit rummelige slagtøj. Igen kommer rummet på Spritten til sin ret, og løfter Nørgårds værk med sin rumklang.

Og bedst som publikum tror at de kan slappe af med Audun Larsens sarte spil i øregangen, indtager hele Insimul scenen, og den norske sinfonietta viser hvorfor de – med egne ord – udfordrer lytteren. For værket GBG Hardcore af Jakob Glans er helstøbt norsk brutalisme, hvor musikerne ud over deres vante instrumenter som violin, cello og klarinet, samt fløjte, slagtøj, klaver og cembalo, bruger deres struber og stemmer til at skabe værkets brutale men smukke højdepunkter.

Og så – efter en pause og en vederkvægende forfriskning i Sprittens mageløse foyerområde – er det nattens hovedværk Eight Songs for a Mad King der overtager Brænderitårnet, og Gustav Johansson er atter på – denne gang som den gale konge, der i sit tårnbur fuld af fugle krænger sin sjæl og ulykke ud til publikum.

And he veiled the mirrors not see himself pass by, for his eyes had turned into blackcurrant jelly.

Poor fellow, I weep for him. He will die howling, howling, howling.

Gustav Johanssons evne til at fange sit publikum er en gave, for det er ikke alle beskåret at kunne synge over fem oktaver – og stadig have fuld fokus på sine tilhørere, hvad enten man synger sjælfuldt fra en balkon, eller synger mens man smadrer den violin man lige har stjålet fra violinisten.

Eight Songs for a Mad King i Brænderitårnet på Spritten er hverken smukt, behageligt eller genkendeligt. Værket er til gengæld foruroligende smertefuldt og beundringsværdigt præcist udført avantgarde. Forud for sin tid. Eviggyldig i sine ord.

GAL KONGE PÅ SPRITTEN spillede d. 13. august på Aalborg Operafestival 2022, i Brænderitårnet på Spritten.

Foto: Nicolas Cho Meier

SE MERE HER

En tanke om “GAL KONGE PÅ SPRITTEN // Aalborg Operafestival 2022, i Brænderitårnet på Spritten

Der er lukket for kommentarer.