⭐⭐⭐⭐⭐
Postapokalyptisk mareridts verden – eller realistisk krigstraume univers. Ursula Scavenius beskriver i sin prisbelønnede debutbog FJER/MAJINSKI en verden der er utilgængelig og kompleks, og Mille Maria Dalsgaard har i sin vidunderlige dramatisering af teksten givet karaktererne kød og følelser, der bliver kylet ud i hovedet på publikum.
I Østre Kapel på Vestre Kirkegaard blev vi modtaget af en charlatanagtig guide, der med smøgen hængende i mundvigen forsikrer os om at han nok skal passe på os derinde, bag døren i det kolde kapel. Hvis vi altså opfører os ordentligt, og ikke træder ved siden af.
Og næppe har man sat sig, før kålhoveder bliver smadret mod det rå gulv. De vilde hundes glammen kryber under huden på dig, mens du nærmest sidder og gemmer dig i den udleverede kedeldragts beskyttende folder. De tre hovedkarakterer bjæffer, snerrer og hvisler bag et spinkelt lag af afspærringstape, og man fornemmer tilintetgørelsen af teaterverdenens højt besungne fjerde væg.
Men der er mening med galskaben. Mille Maria Dalsgaard har med de tre skuespillere Kasper Ørum, Gustav Scavenius og Rakel Valdimarsdottir fundet det perfekte cast til forestillingen om krigstraumer, drømme, lyst og angst. Når helvedeshundene viser tænder og Rakel Valdimarsdottir hvisler som en djævel i brunst, så ved vi godt hvem der bestemmer her. Her i området omkring de halvfærdige betonboligblokke, hvor Alexander bor i blok med kunstneren Majinski og hans datter. Alexanders minder og krigstraumer blandes med virkeligheden og beundringen af Majinski, Majinski mindes fordums storhed, datteren forsvinder, hundene udenfor dræber forbipasserende, og kødelige lyster, tiltrækningskraft og vanvid opstår i betonblokken.
Som sidekick til de tre bag afspærringstapen ser vi Malik Grosos, der med en fangevogters nidkærhed holder de tre på plads, og med det russisk udviklede elektroniske musikinstrument Theremin – styrer og understøtter udviklingen i historien. En luksus tilføjelse til forestillingen.
Ursula Scavenius’ fantastiske tekst bliver i Mille Maria Dalsgaards intelligente dramatisering sluppet løs som et kobbel vilde hunde, men bliver i en stram instruktion ført til dørs, så ingen føler sig efterladt på slagmarken i de rå rammer i Sydhavnen.
FOTO: Lars Grunwald
ALEXANDER Kasper Ørum
MAJINSKI, DJ, SOLDAT, SVENSK PIGE Gustav Scavenius
LUCIA, LA BOCA, SVENSK PIGE, SOLDAT Rakel Valdimarsdottìr
VESTENS KLAMME HÅND Malik Grosos
INSTRUKTØR, TEKSTBEARBEJDELSE OG RUMKONCEPT Mille Maria Dalsgaard
FORFATTER Ursula Scavenius
LYD OG LYSDESIGNER Brian Larsen
INSTRUKTØRASSISTENT Julie Hultberg
PRODUKTIONSLEDER Maria Carmen Lindegaard
PRODUCENT Mathilde Johnsen
FOTO Lars Grunwald, Sofie Diemer
GRAFIK Robin Neil Hart
PR/KOMMUNIKATION Karen Toftegaard ApS
FORLAG Basilisk