⭐⭐⭐⭐⭐
Cembaloets fine sprøde lyde slår tonen an, når Elisa Kragerups FIGAROS BRYLLUP ruller over scenen, og et kæmpe FUNFAIR lysskilt hænger og blinker, og åbner ballet med den lystige stemning fra start. Og når det gamle tivoliskilt af og til skranter, og det første bogstav falder ud, får vi som publikum skåret ud i pap, hvor UNFAIR Grev Almaviva opfører sig.
Der bliver i det hele taget ikke talt med små bogstaver i FIGAROS BRYLLUP, Mozarts fjantede operaklassiker – hverken i det originale manuskript eller i Mozarts musik – og da slet ikke i Elisa Kragerups fantasifulde tivoliversion.
Operaen er i bund og grund en pjattet men uimodståelig forvekslingskomedie, hvor Elisa Kragerup har placeret kærlighedsdramaet i et livets tivoli, hvor scenograf Steffen Aarfings balloner, lysskilte og en rustchebane med svaner udgør omgivelserne for kærligheden, begæret, bedraget og forløsningen.
Og midt i tivoliet er Concerto Copenhagens orkester placeret. Midt på scenen, spillende en central rolle – ikke bare med Mozarts udødelige toner – men også fordi Kragerup har valgt at lade dem tage del i Operaens historie, og lade dirigenten Alexis Kossenko spille med (og op mod) sangerne, så orkesteret for en gangs skyld ikke ”bare” er understøttende vellyd fra graven.
Forviklingshistorien om Grev Almaviva (der vil i bukserne på tjenestepigen Susanna, der skal giftes med Figaro, der har en gæld til madammen Marcellina, der med tvang vil giftes med Figaro, der tror Susanna er vild med greven, der bedrager grevinden, o.s.v., o.s.v.), er som skabt til en instruktør som Elisa Kragerup, der blander opera og drama med tilpas meget vildskab.
Rent musikalsk er FIGAROS BRYLLUP stjernebesat, med en ungdommelig og kæk Simon Duus som Figaro, en dominerende fyldig Palle Knudsen som Greven, og en virkelig velsyngende Sine Bundgaard som hans grevinde. For slet ikke at snakke om Kragerups touch – overraskelsen, den fremadstormende Kari Dahl Nielsen i rollen som Cherubino, grevskabets unge flaneur. Og så, den ultimative oplevelse i FIGAROS BRYLLUP, sopranen Sofie Elkjær Jensen, der udvikler sin stemme sæson efter sæson, og allerede nu må betragtes som en vores helt store stjerner in spe.
Sammen med resten af holdet, og ikke mindst Concerto Copenhagen og Alexis Kossenko, er FIGAROS BRYLLUP en af de mest velfungerende crossover forestillinger jeg længe har set – og hørt.
Kragerup & Mozart – byens nye Bonnie & Clyde.
Foto: Camilla Winther