⭐⭐⭐⭐
Vågn op! Vågn op! Hanen har galet.
Cph Opera Festival & Det Kongelige Teater har modigt hentet en af Europas førende enfants terribles til Danmark, når instruktøren Christoph Marthaler indtager Skuespilhuset med musikforestillingen KING SIZE – Marthalers absurd-komiske bud på, hvad det vil sige at være menneske.
Modigt fordi Marthaler i sin søgen efter livets store spørgsmål giver pokker i konventioner og sædvaner – han skaber sine egne universer, som hverken kan betegnes som opera eller skuespil, men snarere som en form for musikforestilling, der uden tøven blander klassisk musik og pop, komik og sårbarhed, intellekt og nonsens. Det er dæleme ikke klassisk opera, men Marthaler er hyldet over det meste af Europa, og nu er han her.
KING SIZE indledes med en opfordring – på syv sprog – til at slukke mobiltelefonerne, men ellers er alting meget velkomment, både slikpose-raslen, hosten, og kraftig rømmen. Faktisk er lidt leben på tilskuerpladserne ”explicitly permitted”, som det blev udtrykt.
Wachet auf! Wachet auf! Es krähte der Hahn.
Mens aftenens fortæller, Bendix Dethleffsen, gør sit morgentoilette og reder sin skaldede isse, begynder en smuk firstemmig kanon at brede sig i rummet. Den gamle tyske børnesang Wachet auf! indleder forestillingen, hvor vi følger dagligdagen hos et helt almindeligt par – med udgangspunkt i den KING SIZE bed der står centralt placeret på scenen. For kvinden – den norske mezzo-sopran Tora Augestad, og hendes mand, sunget af multitalentet og pop snedkeren Michael von der Heide, har store drømme, både når de sover, og i deres vågne liv.
Og med musik der spænder fra Beethoven og Wagner, til The Kinks, Jackson 5, og nutidens Grand Prix pop, så bliver alle drømme og store tanker sunget ud, så det er en ren lyst. KING SIZE fortællingen springer let og elegant fra den ene drøm til den anden, og man skal ikke blive overrasket, hvis man ikke lige har styr på handlingen hele tiden. Men pyt! Det umage par, mezzo-sopranen Tora Augestad og pop snedkeren Michael von der Heide, er et vidunderligt match, og det hele værd. De er suppleret af Nikola Weisse som en gammel forvirret dame med kleptomaniske tendenser, og ikke mindst den pragtfulde Bendix Dethleffsen ved klaveret som den understøttende fortæller, som får Marthalers musikforestilling til at leve.
Christoph Marthaler udfordrer, undersøger og leger i stor stil – KING SIZE er en Marthaler de luxe.
foto: Simon Hallström