⭐⭐⭐⭐⭐
” Our dried voices, when we whisper together, are meaningless”
COPENHAGEN SUMMER DANCE, Dansk Danseteaters store udendørs event for moderne dans – der efter mange år i Politigården nu har slået rod på Ofelia Plads ved havnen – er igen i 2022 sammensat af meget forskellige værker, men alle af højeste karat.
Programmet i år byder på den norske koreograf Ina Christel Johannesens THE HOLLOW MEN, inspireret af T.S. Eliots berømte digt fra 1925, hvor menneskets hulhed afsløres. I Johannesens værk vandrer mennesker, der hverken har gjort noget specielt godt eller dårligt i livet, hvileløst rundt i et limbo mellem himmel og helvede. Eller som Dante beskrev det: They did not put any good or evil into the world, making them out to be ‘hollow’ people who can only watch others move on into the afterlife.
Dansk Danseteaters dansere – Jessica Lyall, Edward Pearce, Bradley Waller, Merete Hersvik, Lukas Hartvig-Møller, Kristin Bjerkestrand, Lúa Mayenco Cardenal, Joe George og Julien Guillemard – er som sædvanlig alle i topform, og det ses tydeligt at de suger Johannesens koreografi til sig, på trods af det mørke tema og de høstakke der repræsenterer det udtørrede, det hule, det tomme menneske.
”This is the way the world ends. Not with a bang, but with a whimper.”
Bassen river i øregangen mens støvet fra halmen spredes på scenen, og Tommy Jansens elektroniske knitrende lyde lægger lydsporet, ikke bare til dansernes mere og mere desperate bevægelser og trin, men også til de undergangstoner som Jessica Lyall fremsiger fra scenen.
” The stuffed men. The empty men. The hollow men. Remember us”
De udfordringer verden står overfor, blandet med den berettigede kritik af mennesker og politikeres udtalte passivitet, lægger i Ina Christel Johannesens THE HOLLOW MEN grunden til en bitter og følelsesladet koreografi, der dog aldrig bliver opgivende.
” Right. Up. Inner. Saliva. Memorize.”
Efter Johannesens norske undergangsværk sadler COPENHAGEN SUMMER DANCE fuldstændig om, for Fabio Liberti og Skånes Dansteaters værk DON’T, KISS . SKÅNES viser sig at være en både rørende og fysisk udfordrende koreografi, hvor den grundlæggende præmis for danserne er, at deres læber aldrig må skilles.
Danserne Jeanne Delsus, Jure Gostinčar, Ange-Clémentine Hiroki, Dario Minoia, Yiorgos Pelagias, Marion Rastouil, Iris Telting og Emma Välimäki bliver sat i scene i værket som mennesker der kysser, og som man siger i kirken, er det I lyst og i nød, til døden jer skiller.
For hvad enten det er to personer der viser affektion og kærlighed, to kvinder der smider med hinanden eller to mænd der skændes og slås, så forbliver læberne det fælles udgangspunkt, og det der minder danserne om at de intet er uden den anden.
“ Complication. Ribs. Balance. Kiss.”
Der er ingen klassisk pas de deux, pirouette eller grand jeté her, for med den utroligste kontrol over deres kroppe får danserne skabt nye dansepositioner på stribe, og gennem Fabio Libertis stramme koreografi bliver værket DON’T, KISS . SKÅNES både spændende, udforskende og utroligt rørende.
Værket er en videreudvikling af Libertis tidligere arbejde i Dansehallernes CLOSE ENCOUNTERS i 2018, og jeg ser derfor også meget frem til det kommende samarbejde mellem Fabio Liberti og Dansehallerne, for som Liberti selv har udtrykt det: Jeg vover mig derud, hvor jeg ikke kan trække på, hvad jeg er fortrolig med. Fabio Liberti skaber den vildeste dans
NEW WORK
COPENHAGEN SUMMER DANCE slutter aftenen af med et lille pust fra Miami, hvor Dansk Danseteaters leder og koreograf Pontus Lidberg samarbejder med Miami City Ballet, og derfor lader os kigge ind i samarbejdets arbejdsrum med NEW WORK
Pontus Lidbergs arbejde med Miami City Ballets dansere ser lovende ud, og hans NEW WORK er foreløbigt mundet ud i en fin lille koreografi med den lette duft af sommer og en snert af længsel. Og når Andrea Spiridonakos’ meget farvestrålende tyl kostumer samtidig giver danserne en sjældent set lethed, er det svært ikke – ligesom danserne på dansevinylen – at svæve ud i sommernatten til Philip Glass’ Violin Concerto. Spiridonakos’ inspiration udspringer af det tværatlantiske samarbejde, og jeg håber at HM Dronningen får mulighed for at overvære værket – jeg er overbevist om at majestæten vil sætte stor pris på de lette gevandter med de kraftige farver.
Pontus Lidbergs fine lille værk er florlet sommer og svævende tyl, serveret lige til at nyde ved havnekanten. Spændende at se hvad Lidbergs værk udvikler sig til i samarbejdet med Miami City Ballet.
COPENHAGEN SUMMER DANCE viser derudover dansefilm efter forestillingen både fredag d. 8. og lørdag d. 9. juli, så der er igen i år dans for alle på Ofelia Plads.
Foto: Casper Koeller, Sceneblog (THE HOLLOW MEN samt DON’T, KISS . SKÅNES)
Foto: Raphael Frisenvænge Solholm (NEW WORK)