⭐⭐⭐⭐
Kraft og ynde hånd i hånd.
Når man gerne vil ha’ det hele, må man sædvanligvis gå ned i kvalitet, for det er de færreste der kan rumme alt. Men Den Kongelige Ballet med Nikolaj Hübbe i spidsen, viser bare gang på gang, at de kan det hele – og mere til. For BALLET DE LUXE på Gamle Scene er præcis hvad navnet siger, et luksus udvalg af ballettens kunnen. I tre akter får vi både det moderne og det traditionelle, herrerne og damerne, det kraftfulde og det yndefulde.
Aftenen lægger ud med George Balanchines Ballo della Regina, et af hans sidste værker, og bestemt ikke et af de nemmeste. Til Giuseppe Verdis toner præsterer det store hold af pastelfarvede kvindelige korpsdansere en overflod af klassiske og stilrene trin, som ikke bare er smukt at se på, men også afkræver den dybeste respekt for korpsdansernes tekniske kunnen.
Til premieren var det Holly Dorger og Jonathan Chmelensky der smukt og kraftfuldt dansede soloparret, og både min ledsager og jeg sad flere gange og måbede, når Chmelenskys muskler spillede i Ronald Bates lysdesign. Robocop blev der vist sagte sukket i associationens tegn…
Balanchines Ballo della Regina – Dronningens Bal, er i øvrigt på repertoiret til H.M. Dronning Margrethes forestående 80-års fødselsdags festforestilling, så nu har du chancen for at smugkigge på, hvad Dronningen først får at se til april.
Efter Balanchines imponerende dametur, kommer herrerne for alvor i spil i den Bournonville-inspirerede ballet August 2.0, hvor Dinna Bjørn og Nikolaj Hübbe har taget den gamle mester med ind i 2020, og ladet Bournonvilles trin få nyt liv i en mesterlig koreografi. Der er masser af historie i den flotte abstrakte dans, som med Kristoffer Sakurais elegante rygløse heldragter, en stemningsfuld blå horisont, samt drømmende blikke og kærlighed i luften, viser Hübbe og Bjørns dybe respekt og kærlighed til den gamle mester. Ekstremt elegant Herretur.
Efter pausen har Balletmester Nikolaj Hübbe taget 3. akt af Marius Pepitas storslåede ballet Raymonda under kærlig behandling, og her får den ikke for lidt med både gyldne gardiner, statelige søjler i paladset og guldbroderier på danserne. Som et festfyrværkeri bliver den ene storslåede dans efter den anden skudt af, og balletskolebørn, korps- og solodansere får mulighed for – til Aleksandr Glazunovs russiske toner – at folde sig ud i både fejende flotte pas de deux’er og Czardas-inspirerede danse i lange sorte læderstøvler med hæl. Festlig afslutning, og med den karismatiske dirigent David Levi i spidsen for Det Kongelige Kapel, er BALLET DE LUXE på Gamle Scene præcis som det skal være. Luksuriøst.
Foto: Henrik Stenberg