BABETTES GÆSTEBUD // Republique, Østerbro Teater + interview med Mette Martinussen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Bonsoir, monsieur. Ellen Hillingsø serverer i himlen. 

 

Det handler om følelser.

Når man bliver modtaget i døren af Ellen Hillingsø, der i en tækkelig, nordnorsk grovstrikket særk siger; Bonsoir, monsieur! –  så er man solgt. Og når man så kommer længere ind i det store katedral-lignende rum, som scenografduoen Torden & Lynild har skabt til forestillingen BABETTES GÆSTEBUD, så er man ved at tabe kæben.

Da Torden & Lynild skabte scenografien til AMANDAVÆRELSET i Det Kongelige Teaters Scenografiske værksteder på Refshaleøen, havde vi som publikum masker på, som i en PUNCHDRUNK forestilling, hvor man er blandt skuespillerne, men ikke eksisterer for dem. Men ligesom til Republique forestillingen FESTEN, hvor publikum også var gæster som ses og opleves af skuespillerne, har Torden & Lynild fuldstændig ændret på Republiques rammer, og igen skabt et rum, hvor 120 gæster kan føle de er en del af noget større.

Karen Blixens BABETTES GÆSTEBUD er en vidunderlig og livsbekræftende historie, hvor hele følelsesregistret kommer i brug, og når man som nu bliver inviteret til højbords i den afdøde provsts hjem, hvor man endda får en Michelin værdig menu af Mette Martinussen serveret af et utal af tjenende ånder, så er man – undskyld udtrykket – i den syvende himmel.

Alene den sakrale stemning der breder sig, når provsten indtager prædikestolen og forkynder, at Måltidet er det, der adskiller mennesket fra dyret, det er nok til fuldstændig at leve sig ind i Blixens fortælling i det stærkt religiøse Nordnorge.

Gæsterne bliver vist på plads ved et af de store femkantede borde, og så er det at Benedikte Hansen med sin smukke, mørke, og overbevisende stemme går i gang med at fortælle Blixens historie om Babette, det gastronomiske geni – Pétroleusen fra Pariserkommunen – der ender i et indremissionsk samfund hvor glæden er en synd. Benedikte Hansen skaber med sin intense og modne stemme, præcis den ro og troværdighed der skal til for at føle med Babette, føle med de grå søstre der lever fastlåste i deres kristne fars stramme verden, og føle den udvikling der sker i de tre-fire timer vi får serveret den ene lukulliske delikatesse efter den anden.

Og mens historien bliver fortalt, så bliver den fantastiske totalteater forestilling spillet lige foran os. På prædikestolen, ved bordene, på gulvet og på væggene – overalt i rummet, og endda også via livestream fra køkkenet, og fra det oprørte hav på vej fra Paris til Nordnorge.

Babette, som efter at have bespist grever og baroner på sin smukke restaurant i Paris, og derefter har mistet sin familie i oprøret, kommer til Nordnorge for at tjene som husholderske, i et samfund der ikke kender til bordets glæder. Og her beslutter hun sig for – med en lotterigevinst – at åbne de lukkede menneskers sind, og bevise at bordets glæder kan mere end blot mætte.

Blixens karakter Babette er en kompliceret størrelse, og det er altid forbundet med stor fare at sætte et ikonisk bogværk på scenen, men med skuespilleren Ellen Hillingsø som Babette, er man i perfekt harmoni med karakteren. Hillingsøs Babette er præcis så fuld af disciplin som en vrais chef fra en Michelin restaurant i Paris altid er, og præcis så medmenneskelig og empatisk, som en modstandskvinde der har mistet sin familie, må være.

I en dobbeltrolle som søstrene er Marie Tourell Søderberg, sammen med Jens Frederik Sætter Lassen som den forelskede General Löwenhielm, og Klaus T. Søndergaard som den truende provst, både strålende og aldeles uundværlige i skabelsen af Blixens Nordnorske univers.

I denne totalforestilling af Rolf Heim, Mette Martinussen og Simon Boberg, hvor gæsterne på Republique bliver lokket ind i Blixens univers af Torden & Lynilds markante scenografi, henført af Benedikte Hansens uovertrufne fortællerstemme, og tryllebundet af Ellen Hillingsøes karismatiske udstråling, bliver man nærmest forført af Mette Martinussens magiske menu – som Blixen beskriver – men som Martinussen fortolker til det perfekte.

Kaviar på boghvede blinis. Vagtel med dehydreret rødbede, sorte oliven, brombær og grillet hjerte. Sphere af fiskefumé. Solæg. Paté en Croûte på and og gris med confit af kråser. Pithivier af butterdej med duxelles af and og kalv. Og meget, meget mere! – og så med absolut godkendte vine til.

Det handler om Babette, det handler om sublime serveringer, og om tro, håb og kærlighed – det handler om følelser.

foto: Per Morten Abrahamsen

film: Casper Koeller, Sceneblog

SE MERE

Hvis du vil høre mere, så snakkede Sceneblog med Mette Martinussen efter forestillingen: