⭐⭐⭐⭐
Tværæstetisk musikperformance iscenesat med overskud.
En ambient stemning var sat fra start af, da det tågede rum med de store hvide gardiner blev overtaget af musikerne, der en efter en indtog deres pladser omkring et kæmpe bord, veldækket med stearinlys-bjerge, musikinstrumenter, bowlingkegler, og kæmpemuslingeskaller med vandmeloner som perler på en snor.
Lige siden 90’ernes Kaleidoskop, hvor scenograf Christian Friedländer brød igennem lydmuren med sin brug af ”virkelige” rekvisitter i scenografierne, har han arbejdet med at skabe rum der påvirker de udøvende kunstnere. Og nu – på Copenhagen Jazz Festival 2019 – har han sammen med instruktør Tue Biering og designer Henrik Vibskov netop iscenesat den rumlige performance APOLLONIAN CIRCLES, en tilbagelænet og overskudsagtig musikperformance med Hess Is More & Transatlantic Live Ensemble, opført på Kunsthal Charlottenborgs Apollo Bar & Kantine.
”You can burn, burn, burn our house down – but let me know in time to get my stuff out”
Mikkel Hess & co indtog bordet som en scene, og hele rummet hvor publikum stod tæt pakket langs siderne, blev et univers hvor jazzen tog plads i selv den mindste sprække. Om det var Jeppe Skjold der lagde sig på bordet med sin temperamentsfulde sax, eller Mikkel Hess der med ophøjet ro indtog skrædderstilling for bordenden og holdt kursen på skibet, så var det et smukt og harmonisk lydbillede der blev skabt.
Dagens tema for Mikkel Hess & co’s tværæstetiske unikakoncert var d. 7/7 TEXT – og havde derfor besøg af skuespiller Charlotte Munck og skrivekollektivet Blod Måne Søndag (BMS), som flød ind og ud af det transatlantiske ensembles finurlige lydunivers.
”De bruger et navn om dig – Drivtømmer – så ingen skal vide hvor du kommer fra”
Og når Charlotte Munck som en gudinde afskridtede bordet og fyldte rummet med sin mørke stemme, eller de fire forfattere fra Blod Måne Søndag stod i hvert sit hjørne, og rituelt fremsagde brud fra deres debut poesi Knoglemarv lavendel med deres karakteristiske rituelle kollektive stemme, så var det både smukt som enkeltstående værker, og i fuld sync med Hess Is More & Transatlantic Live Ensemble.
Foto: Casper Koeller, Sceneblog
En tanke om “APOLLONIAN CIRCLES // Hess Is More & Transatlantic Live Ensemble (Cph Jazz Festival 2019)”
Der er lukket for kommentarer.