⭐⭐⭐⭐⭐
Det er voldsomt og det forekommer rodet. Det er overbevisende og gådefuldt, og man kunne sige det er lige så usammenhængende som det er gennemført. Forestillingen UNDER DYBET – konceptueret af teaterinstruktør Anja Behrens og scenograf Christian Albrechtsen – er lige så meget en teaterkoncert som det er en balletforestilling, men som fusion af kunstarter, hvor multimusikeren Jeanett Albeck svinger dirigentstokken, og koreograferne Oliver Marcus Starpov og Sebastian Kloborg har skabt nye dødsensalvorlige koreografier til 40 af ballettens dansere, så kan jeg ikke kalde UNDER DYBET i Operaen andet end en fusionsballet af de helt store.
Og ja, der er mange der vil synes det er for meget, det er for usammenhængende, for vulgært og for bombastisk i sin form, når farverne på dansernes tyl vælter ud over scenen, mens 40 dansere kopulerer i takt, og moderne pophits – re-arrangeret af Jeanett Albeck – sætter stemningen et gear op.
Men fusionsballetten har dog ikke smidt tøjlerne helt, for de tre akter i UNDER DYBET – Fødsel, Seksualitet, og Død – giver trods alt en ledetråd når man skal finde vej i den bombastiske opsætning, der i mine øjne skal opleves som et maleri der forsøger at bryde ud af rammen.
Og netop begrebet rammer er kendetegnende for UNDER DYBET, der i sin samarbejdende form bryder med konventionerne og sprænger rammerne for hvad man kan og må i en ballet. Når konceptet kommer fra kringlede kunstneriske sind som teaterinstruktøren Anja Behrens, der allerede i det musikdramatiske værk NATTENS ENDE på Glyptoteket viste hvordan hun kunne styre det ukontrollerbare, og fastholde en smuk stringens i en makaber gudstjeneste, samt den farveglade scenograf Christian Albrechtsen, der med kulørte vendinger i fysisk form kan forvandle selv et børneeventyr som Kejserens Nye Klæder på Aalborg Teater til voksenteater med rødmen i kinderne – ja så er rammerne fastlagt for et scenekunstværk som UNDER DYBET – der er ikke nogen rammer!
Og når de unge koreografer Oliver Marcus Starpov og Sebastian Kloborg indvilliger i at samarbejde og udforske de uanede muligheder med et hold af landets pt mest toneangivende kunstnere, så er det ikke kun en frisættelse fra alt hvad de har lært på balletskolen, det er en udfordring som kun de modigste kunstnere tør afprøve.
Og hvor har de to koreografer dog fået lov til at eksperimentere, for deres bud på hvordan fødsel, seksualitet og død kan udtrykkes, er lykkedes til overflod. Igen – mange blandt ballettens publikum vil stoppe op og måbe, for det er ikke de sædvanlige pas de deuxer der præger dansen i UNDER DYBET – det er saft og kraft, udført af et levende Corps de ballet, og ikke mindst De 5 rejsende – de gennemgående karakterer i balletten, der på premieren blev danset af den vidunderlige kvintet Astrid Elbo, Stephanie Chen Gundorph, Eukene Sagues, Sebastian Pico Haynes og Alexander Stæger. De er ikke bare blandt de bedste, de er alle modige dansere, der sætter dansen, kunsten og hjertet fremfor alt.
Sæt dig i et hjørne og vær sur hvis du nægter at balletten og kunsten skal forny sig, men spæn ned til den nærmeste billetkiosk, og inviter din elskede med til UNDER DYBET i Operaen, hvis du vil leve livet mens du har det.
Fusionsballetten UNDER DYBET opføres på Operaens store scene fra d. 20/4 – 10/5 2024.
Foto: Per Morten Abrahamsen
SE MERE HER HVIS DU VIL STARTE MED EN FORÅRSMENU PÅ 4. ETAGE I OPERAEN