Anmeldelse: TRIPTYCH  // Peeping Tom (BE), Kbh Danser i Østre Gasværk & Musikhuset i Aarhus

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Formidabelt skræmmende krydstogtskibsmareridt på dansefestivalen København Danser, hvor det belgiske kompagni Peeping Tom viser deres TRIPTYCH – et mørkt, surreelt og pirrende undergangsværk af titaniske dimensioner.

Nogle gange er det sværere end andre at sætte ord på oplevet kunst, men med et Peeping Tom værk som TRIPTYCH er der så mange indtryk og afledte følelser der trænger sig på, at det snarere er et spørgsmål om hvordan man sorterer og vælger fra i den naturligt opståede bunke af ord og følelser, der som en Mentos i en Cola trænger sig på for at sprøjte ud over verden.

For danseteaterforestillingen TRIPTYCH er grundlæggende mørk. Mørk i sit fysiske udtryk, mørk i sin dramaturgi, og mørk i sin surreelle verden af teatermagi og suspense, der folder sig ud i det krydstogtskibsmareridt som værket reelt er. Men samtidig spiller lyset også en altafgørende rolle i de tre akter som forestillingen er inddelt i, og The missing door, The lost room, samt The hidden floor, er ikke bare betegnende for akternes handling, men også fremragende og inciterende betegnelser for scenografien, der er en altafgørende faktor i forestillingen.

Peeping Toms eminente dansere – Konan Dayot, Fons Dhossche, Lauren Langlois, Panos Malactos, Alejandro Moya, Fanny Sage, Eliana Stragapede og Wan-Lun Yu – er ikke kun stjerner der danser og performer dadelfrit i en scenografi, danserne smelter i TRIPTYCH sammen med scenen, og udgør sammen med mørket, musikken, vandet og dramaet, et dramatisk hele der sjældent ses bedre.

Scenografiens tre rum er helt almindelige hverdagsrum, men Justine Bougerol og Gabriela Carizzo – Carizzo er sammen med Franck Chartier også instruktør og ideudvikler på forestillingen – lader de tre rum overraske sit publikum langt ud over det sædvanlige.

Ikke bare lever en pudseklud, en lænestol eller et skab pludselig sit eget liv, men en dør er aldrig bare en dør, et vindue er en dør til en anden verden, og en seng rummer mere end rejsebureauet reklamerede med. En væg er måske nok en væg af udseende, men ingen væg står stille hos Peeping Tom, og endnu vigtigere – intet gulv er fast under dine fødder. Alt, ned til den mindste detalje, er inkorporeret i den totalkoreografi som Chartier og Carizzo mestrer til perfektion, og nu præsenterer i Danmark med deres krydstogtskibsmareridt TRIPTYCH.

Peeping Toms TRIPTYCH præsenteres af Kbh Danser i Østre Gasværk d. 23-25. maj, og i Musikhuset i Aarhus d. 29. maj, 2024.

Foto: Marten Vanden Abeele og Virginia Rota (coverbillede)

SE MERE HER